Rubriky
Blog o Internetovém marketingu Blog o webové analytice

Otevřený dopis vývojářům od webového analytika.

Na přednáškách a ve videích na YouTube pravidelně slýchám od vývojářů, jak je Google analytics a Google tag manager zlo. Prakticky přirovnávají GTM k Satanovi a mě už to opravdu nebaví. Článek píšu poté, co jsem zase slyšel takového nadávání a když jsem se chtěl o tom bavit s dotyčnými, tak mé komentáře byli smazány. Protože prý „pomáhám marketingu“ etc., ne já nepomáhám marketingu, já se snažím pomáhat celé firmě.
Docela mě štve, že ve spoustě firmách jsou programátoři a marketingové oddělení nepřátelé, což je velký problém. Marketéři obvykle chtějí, aby vývojáři dělali věci rychle, a neumí dělat pořádné zadání. Programátoři mají markeťáky za flákače a markeťáci mají programátory za „divné lidi“ a už to není o tom, že na projektu táhnou za jeden provaz, ale o házení klacků pod nohy „těm druhým“.
GTM umožňuje nastavovat věci pro marketing a projekťáka bez potřeby vývojářů. Tím se tento nástroj automaticky stává trnem v oku programátorům, protože ostatní mají možnost zasahovat do „jejich“ stránek. Cílem GTM není naštvat vývojáře, ale skutečně rychle vložit marketingový a měřící kód do webu. Používáním GTM se zbavíte toho, že marketér desetkrát za měsíc požádá vývojáře, aby něco nasadil a upravil, a že vývojář marketérovi řekne, že to nasadí za měsíc, což marketéra naštve, protože kampaň obvykle začala včera. Je to tedy nástroj, který věci zjednodušuje. Web s GTM a bez něj musí fungovat úplně stejně, jediný rozdíl je asi v tom, že zpracovává javascript navíc a to je vše. Pokud programátor dodržuje best pratice tak nepozná rozdíl, účelem GTM není zasahovat do webu. *Pozn. Pokud tedy neděláte AB test 😉 .
Mě osobně na tomto dlouholetém sporu štve, že ho podporují i známí vývojáři, čímž naočkují další vývojáře, kteří mi pak na základě toho hází klacky pod nohy. Jsem prostě na pomezí marketingu a vývojářů a snažím se obě skupiny sblížit. Ale pak se stane, že vývojář smaže analytiku, protože že jim to řekl přednášející. Samozřejmě to udělali v „dobré vůli“, ale stejně tím poškodili svou firmu. Co je horší, často tento vývojář ví, že tím způsobí problémy, ale protože na přednášce dostal validaci jejich myšlenek, tak chce ukázat, že má tu „moc“ a udělá to, v horším případě se odvolá na autoritu přednášejícího.
Vtipné pak je, že jsem několika takovým anti-GTM celebritám dokonce nabídl bezplatné školení a konzultace o GTM, aby pochopily, jak to funguje s představou, že by to třeba mohli přestat nenávidět. Jejich však odpověď zněla, že neví jak GTM funguje, a že je to vlastně nezajímá a basta. Zkoušel jsem to několikrát, ale vždy jsem byl odmítnut. A ve chvíli, kdy se druhá strana nechce bavit, je to těžké.
Klasicky to začíná tak, že vývojář chce zakázat skripty třetích stran pro měření a online marketing. Samozřejmě neřeší detail, že zbytečný „online marketing“ vede k tomu, že firma má z čeho vývojáře platit, protože marketing zajišťuje třeba 60 % zisku firmy. Ano, připouštím, že web, kde by nebylo to „zlé“ měření atd. by byl krásný a rychlý atd. ale weby se nedělají pro krásu a eleganci kódu, dělají se pro zisk. A mohu vám grantovat, že firma nepochválí nikoho, kdo zaviní, že nebude na výplaty.
Google analytics na webu nejsou jen pro dobrý pocit ze špehování uživatelů, ale pro lepší pochopení chování návštěvníků/vašich zákazníků. Samozřejmě není známějšího omylu než ten, že „My přece známe své zákazníky“ a proto je třeba své zákazníky poznávat stále dokola, protože se mění zákazníci, trh i lidi ve firmě. Problém je, že ti, kdo neměří, to nevědí. A ti, kdo nevědí, tak neřídí a prodělají. Ano, dá se říci, že v marketingu vždy vyhodíte 50 % rozpočtu oknem, ale pokud neměříte a jedete „na pocit“, vyhodíte 90% oknem. A to je často rozdíl mezi tím, zda firma vydělá tučné zisky a nebo zkrachuje.
Samozřejmě mám také realistický názor, že pokud se majitel řídí čistě pocitem a nedívá se na data, tak nepotřebuje žádné měření na webu a to myslím smrtelně vážně. A analytici by takové lidi měli poznat a neměli by pro ně dělat analytiku, protože to je ztráta času a nepřinese jim to uspokojení z dobře odvedené práce, co někomu pomohla. Je spousty firem, kde data ocení a o zakázky v tomto oboru není nouze… Znám i projekty, kde je cílem dělat obsah pro veřejné blaho a analytiku opravdu nepotřebují a já s tím plně souhlasím.
Zbytek webových projektů většinou potřebuje analytiku a čím je menší marže, tím je důležitější, protože je zde menší prostor pro chyby. Pokud máte 80% marži, pravděpodobně nemáte problém a přežijete téměř cokoli. Pokud máte marži 3 %, bez chytré analytiky do roka skončíte.
Technická poznámka pro vývojáře, kteří dočetli až sem. Proti GTM může existovat jednoduchý argument dáme to všechno do kódu a ono to půjde… že? V tom případě hodně štěstí se 100 různými kódy plus možná 150 pravidly ke spuštění a další hromadou skriptů, které rozhodují, co kdy spustit. Good luck s programováním 😉 . A bude se to měnit třeba, co dva týdny po 10 změnách, a pokud to bude startup, bude to ještě divočejší. Reálně pak budeš rád, že máš GTM, zvláště když ho hodíš na krk někomu jinému, kdo se o to bude starat 😉 . GTM je rozhraní mezi webem a marketingem.
Nechci znít jako hater a proto musím taky říct, že ve spoustě firem, kde jsem pracoval, to fungovalo opravdu dobře. Ve chvíli, kdy vývojář, produkťák a marketéři táhnou za jeden provaz, je to jiná káva. Příkladem může být, když programátor například nedostane za úkol přidat na web „tento blackbox”, ale ví, co se dělá a proč, jaký je celkový cíl. Pak je krása, když si sám v datech může ověřit, že to, co udělal, funguje a pomáhá projektu. Ve chvíli, kdy to funguje, pomáhají data i programátorům. Učil jsem GTM spoustu programátorů a vím, že to jde, jen je potřeba, aby spolu obě strany mluvily a chtěly si navzájem naslouchat a pomáhat.
Naštěstí už pár GTM haterů bylo nalomeno a už jim GTM nevadí a pozvolna to začínají chápat. Problém je však to, že to jak učili léta ostatní vývojáře nesnášet GTM žije dál.

PS: Samozřejmě pokud máte pocit, že celý svět vás špehuje a doktoři by neměli vědět váš zdravotní stav ikdyž vám chtějí pomoci, tak si to Google analytics do webu nedávejte 😉 . A je super diskutovat stylem, že má někdo jiný názor, tak takový komentář smažete, protože ho nechcete za každou cenu slyšet.

Ps: Budu rád za pokec na toto téma, ideálně mě označte na sociálních sítích a pojďme se o tom bavit. Já vám vaše názory mazat nebudu ;), nebojte.

 

Update 2022-09-22

Otázka a odpovědi k hejtování na  GTM.

Dám tam raději kód Google analytics napřímo do kódu, nikdy přes GTM!

  • Reálně tam dáte kód typu Gtag. Což jak si všimnete je doméně www.googletagmanager.com 🙂 . Gtag je reálně GTM bez možnosti nastavení. Takže nic nezměníte, jen si sebere možnost nastavení.

Bez GTM to bude rychlejší.

  • Někdy ani to není pravda. Proč? Protože třeba díky tomu, že má chytré šablony vytvořené komunitou, tak se kódy stahují jen 1x a ještě typicky až po načtení DOM a nebo někdy i až po loadu stránky a nebo až uživatel dá souhlas s měřením.

Lidi mi do GTM píšou kódy a já jsem jedinný správný programátor na světě a proto všechny cizí kódy jsou zlo a špatně!

  • Reálně 95% lidí v GTM nepíše žádné kódy, jen vyplnují hotové, maximálně optimalizované šablony měřících kódů.
  • Vyplní tam ID měření, pojmenují to,  přidají podmínku kdy se to má spustít a nastaví práci se souhlasy s měření. Nic více.
  • Cíl je typicky ve stejný okamžit… třeba objednávka. Vzít data z datové vrstvy (JS proměnná / pole dataLayer ), které mi tam dá 1x programátor. A rozslat je do pětí různých měřících nástrojů. Mouhou se měnit měření na straně GTM dle potřeba markeingu, ale implementovaný kód programátorem zůstává.

GTM používají jen malé weby!

  • GTM používá
    • Alza
    • Heureka
    • Pornhub
    • NYTimes
    • A většina super velkých webu. Vyjímkou jsou vetšinou weby co samy nabízejí měření  (FB, Linkedin, etc.)
    • U všech těchto webu převážila potřeba lépe měřit nad potřebou měřící kódy dát přímo do stránky. A všechny tyto weby se rozhodně snaží být co nejrychlejší a zároveň vydělávat.
  • Reálně tím, že Gtag je GTM, tak za rok jak budou končit Google universal Analytics, tak ho bude používat tak 95% internetu co měří návštěvnost, protože už zde ani nebude možnost ho nepoužít 🙂 .
Tak si to zopakujeme.

Učelem webu není…

  • Měřit uživatele – pro analytiky
  • Být super rychlý – pro programátory
  • Získat souhlas s cookies – pro právníky / marketing
  • Získat email – mailingový specialisté
  • Získat follow / sdílení / reakce – social media specialisté
  • Přivádět trafik z organiky – SEO specialisté
  • Spendovat za reklamu – media house / PPC
  • Zlepšít konverzní poměr – CRO specialisté
  • Mít super zážite a nejoptimalší tlačítko – UX specialisté
  • ….

Učel webu je splnit cíl webu.

  • U eshopu prodat.
  • U b2b získat lead
  • Kamenného obchodu, Informovat potenciálního zákazníku o adrese, otvírací době etc.
  • U fun webu udělat lidem radost.
  • U zájmového webu – Podělit se o informace

Hlavní slovo u rozhodování nemá programátor, specialista nebo agentura, ale majitel firmy / webu.

.