Ano, jak to vidím já, uváha o tom jak to bude fungovat.
Proč o tom píšu?
Máme tu Google který chce blokovat blokátory reklamy a trackování, což se mi vůbec nelíbí z pohledu komfortu uživatele. A na to zareagoval Firefox a rozhodl se, že novým uživatelům bude defaultně zapínat blokování cookies třetích stran.
Tento boj o uživatele a jejich soukromý se mi osobně vůbec nelíbí, protože uživatelům bere volbu a útočí na majitele obsahových webů, jedna firma jim chce přidat a jedna jim snížit zisky.
Google tímto krokem maximalizuje svůj zisk (84% zisku Alphabet (97% Google) jsou reklamy). Tím, že má většinu uživatelů na světě z pohledu zastoupení Chrome (jádro Chromium), říkejme tomu skoro monopol, tak jim to vydělá opravdu hodně. Uživatelé budou zahlceni reklamou a měření. Samozřejmě optimální by bylo ještě odříznout konkurenci, ale i to půjde přes větší množství změn, získání dat od Facebooku do Google DoubleClicku a i od Twitteru , přístup k Gmailu a čtení všech vašich nákupů , přihlášení v mobilu nebo Chrome, etc. etc. .
Ve zkratce má Google asi nejvíce dat o uživatelích na světě a Firefox mu to nechce dát.
Jaká je moje představa o budoucnosti bez 3rd cookies?
Uživatel webu si klasicky stáhne asi větší přesto klasický JS reklamního systému. Tento JS soubor bude hostovat samotný webu, ale reálně bude získán od reklamního systému.
JS měření reklamního systému si uloží lokální cookie a případně data do localstorate a začne trackovat. Uživatel si nestáhne 3rd cookie reklamního systému.
JavaScript si bude dělá statistiky o počtu pageview, času na stránce, scrollu, ecommerce, zdrojích návštěv etc. Vše se bude počítat a ukládat lokálně. Reklamní systém sice nebude mít u sebe napárované data u uživateli, ty budou lokálně model o chování uživatele. Tohle může být klasická lepší statistika, ale i machine learning, třeba Tensorflow.js předučená neuronka. Cílení reklamního systému pak bude o tomto modelu chování na daném webu. Předávat se bude výstup toho modelu, ne data o uživateli.
Čím webu bude mít více obsahu a tím lepší cílení. Web bude motivovat uživatele, aby se přihlásil a tím získal delší časové okno měření a lepší cílení. Tímto způsobem pak bude jak cílení reklam, ale i klasická personalizace. Reklamní systémy budou přímo silně integrované do webu, budou se i množit dotazníky, co se vám líbí a o co máte zájem, na oplátku bude přístup k lepšímu obsah, gamifikace, případně malé odměny, pro věrné. Prokecnutí sociálního profilu bude velmi ceněno. Stejně tam budou i hodnotné fotky, ze kterých půjde zjistit více o zajmu návštěvníka webu.
Osobně by se mi tento přístup asi z možné budoucnosti reklam nejvíce líbil. Sice mám rád chytré zařízení a služby a opravdu hodně věci využívám Google, ale Google i Facebook sedí až na moc velké hromadě dat o nás a nebojí se v rámci „většího komfortu“ tyto data využívat.
Co si myslíte o budoucnosti cílení vy? Zmízí 3rd cookie?
Ps:Pohled Lewis Hilsenteger (Unbox Therapy) na blokování reklamy jako tvůrce obsahu.