První krůčky redesignu webu lze udělat i na koleně. + Jak (ne)pokazit redesign webu

Proč trávit tolik času přípravou na redesign webu?

  • Protože investice  času a financí  na správné definice problému a zadání redesignu je mnohem menší, než následovné opravy webu v budoucnu.
  • Pomůže pochopit zákazníky a pozvednout marketing firmy.
  • Zvýší šanci na pozitivní výsledek redesignu.

Známá věta „Uděláme nový web a vše se vyřeší“.
Můj článek platí pro případ, že je reDesign webu je nutný.
Záběr článku je úvod do startu redesignu webu aneb co jde udělat na koleně, pravda je však taková, že většinou se vyplatí si na to pozvat i UX SEO SEM konzultanty, produktové managery a další.
Ale než se to stane je dobré to zkusit sám. Proč bych to dělal? Hlavní jsou zkušenosti a poznání svého webu opravdu z pohledu zákazníka a budete vědět co budete chtít po firmě, které to zadáte.

Reálně interní redesign webu obecně dopadne následovně:

  • Místo opravy starého webu se na redesign stráví 10x tolik času.
  • Jelikož není čas pořádně, udělá se redesign tak aby to alespoň trochu fungovalo.
  • Během redesignu je přerušen publikační plán.
  • Stávající návštěvnící odcházejí.
  • Na nový obsah webu není čas …
  • Starý obsah webu je porušen a historie přerušena.
  • Většina nových funkcí nebude dotažena do konce.
  • Výsledek redesignu bývá horší než originál.
  • Výsledek přínosu redesignu není žádný, protože se předtím nic neměřilo.
  • Výsledek je kritizován ze všech stran.
  • Redesign je hotov, znamená na konec dalších optimalizací.

Co mi obecně chybí při redesignu webu:

Komplexní plánování redesignu, připrava , provedení i vyhodnocení.

Průzkum veřejností.

Analytika webu a její vyhodnocení.

Detailní pochopení webu a jeho vlastností.

1. Internetový dotazník stavajícím zákazníkům.

  • Je důležité udělat si personu zákazníka. I více profilů, jak se váš zákazník chová, co potřebuje, co hledá , jak kvalitní zájem může mít.
  • Kromě persony zákazníka si zkuste vytvořit i personu návštěvníka co přišel na webu omylem. Nebo ho vidí poprvé. Nebo trpí ztrátami pamětí. Otevře vám to oči a přidá další nápady. Kromě toho vám to umožní odbourat věty jako „však o vím, co si jde koupit a kam má kliknout“.
  • Připraví vás to na práci v terénu.

2. Zeptat se cizích  lidí, jak se jim váš web líbí.

  • Ano uživatelské testování (UX) může stát i 1-2 kafe, stačí si vybrat správnou kavárnu a přidat úsměv.
  • Je spousta lidí co za trochu tekutin vám řeknou pravdu do očí, kterou nikdo ve firmě nevidí.
  • Dát jím scénáře: Zkuste nakoupit, víte co prodávají? Jak vám to jde , nevíte si rady ? Kde by jste našla cenu ? Nechybí vám tam něco ?
  • Vytvořte si další personu zákazníka.
  • Vytvořte si personu nakupující babičky se špatným zrakem a špatnou pamětí. Jak se chová… Kdy je zmatená etc.
  • Někdy stačí sundat dioptrické brýle a zeptat se co na té stránce je vidět, co mě zaujalo.

3. Pokud neměříte začněte měřit, pokud již měříte aktualizujte měření a rozšiřte ho.

  • Google Analytics je základ
    • Rozšířená atribuce odkazů není k zahození.
    • Vytvořte si více profilu (filtrovaný a nefiltrovaný je základ.)
    • Testovací profily s vlastními cíli, vytvořenými více lidmi.
    • Další GA učet s  doubleclick personami není na škodu.
    • Propojte všechno od Google  (Adwords, Merchant, Webmaster Tools, G+ )
    • Měření hloubky scrollovaní není na škodu. Výsledky jako event. Implementace jako skript třeba přes Google tag manager. Není na škodu vědět že na konec stránky se dostane 2% lidí.
    • Měření kam lidé chodí mimo vaši doménu taky není na škodu. Aneb kam všude vám ukájí. Nezapomeňte na sociální sítě , ať si dají follow u vás na web a nikam nemusí chodit.
        • Výsledky měření ani GA profily nikdy nemazat.
    • Google Webmaster Tools
    • Bing Webmaster Tools
    • Yandex Webmaster Tools
    • Heatmapy
      • Ukáží vám velmi zajímavé věci.
      • Ano, lidé klikají na velmi zajímavá místa.
      • Pokud dáte dlouhý odkaz kliknou na slovo co je zajímá nejvíce.
    • Nezapomeňte že aby byl výsledek musíte mít dost vzorku. (300+ ideálně 1000-2000+)
    • Měření nemá smysl, pokud není správně vyhodnoceno.

4. Vyhodnocení snažení

  • Analýza starého webu co splňoval, co jsou jeho silné a slabé stránky z pohledu z vnějšku i z pohledu firmy.
  • Co v budoucnu bude web potřebovat? Jaký bude technologický vývoj a plán budoucího rozvoje?
  • Zkontrolujte si konkurenci a inspirujte se tím správným.
  • Zkontrolujte si kam váš webu Google zařadil „related:h1.cz“  a projděte si okolí.
  • Určite si hlavní KPI i vedlejší ,ty jsou velmi důležité pokud nemáte prodeje v miliónech objednávek.
  • Vytvoření cílů pro redesignu webu a podmínky, kdy bude úspěšný.
  • Vytvořte si časový a finanční limit a pevně dané termíny.
  • Udělejte si  SWOT Analýzu
  • Vytvořte 10 a více různých návrhů webu a funkčností od lidí v teamu každý svůj bez nápovědy.
  • Pak nastane konfrontace a brainstorming  a kdo nezvládne doporučuji mluvící polštářek nebo pero. Může mluvit jen ten kdo ho má… pomohlo v některým případech bouřlivých sporů
  • Z těchto návrhů vybrat udělat 3-4, které budou dále rozvíjeny.
  • Zhodnocení výsledků návrhů a jejich silných a slabých stránek.
  • A pak znovu hurá do ulic ;) , opakujeme bod 1-2.
  • Zkusit si interpretaci výsledků z bodu 3.
  • Opakujte bod 1-4. , dokud nebude spokojení.
  • Ano je to koloběh
    • Protože na poprvé nebude vědět co chcete.
    • Na podruhé budete vědět co chcete, ale nevíte jak to má vypadat a co to má opravdu umět.
    • Na potřetí si ověříte výsledek snažení  a zavedete potřebné změny.
    • Na čtvrté už budete vědět jak a co, ale neví pořád jestli to je správně.
  • Právě jste ušetřili 1-5 roků tápání firmě, kdy se bude redesign jen tak zkoušet.
  • Ano opravdu tahle cesta je ve výsledku  je levnější.

Aktuálně jste se poučili v základech a získali trochu přehled.
Konečně zavolat někomu kdo tomu opravdu rozumí a zeptat se na jeho názor.

 

Inspirace k napsání článku mám od  Jana Tichého 

Co říkáte na článek? Piště do komentářů. Napsal Marek Lecián