Rubriky
Blog o SEO - Optimalizace pro vyhledávače Blog o webové analytice

Oprava značení organické návštěvnosti ze Seznam.cz

O co se jedná?

Je to novinka v prohlížeči Chrome od verze 85 (Aktuální verze je 86), která ořízne URL jen na doménu, pokud přejedete z jedné domény na druhou.

Pokud jste na:

https://search.seznam.cz/?q=Marek+Leci%C3%A1n+Google+analytics&oq=Marek+Leci%C3%A1n+Google+analytics

A prokliknu se na https://mareklecian.cz/ , tak v document.referrer (místě odkud ví prohlížeč, odkud jste přišli) bude jen

https://search.seznam.cz/

Ořízne se kompletně informace za prvním lomítkem.
?q=Marek+Leci%C3%A1n+Google+analytics&oq=Marek+Leci%C3%A1n+Google+analytics

Tím pádem se ořízne i parametr q=hledaná fráze, podle kterého dříve Google analytics rozpoznávali, že se jedná o návštěvu z:

seznam / organic a nově ji přiřadí: search.seznam.cz / referral

V Google analytics byl pak vidět Seznam / organic a lidi se SEO, co dívají do dat si toho i všimli. (Zdravím Pavle ;), Zdendo a já to zadal na opravu v červenci.)

Reálně se pak návštěvnost seznam / organic mění na search.seznam.cz / referral, pokud obě návštěvnosti sečteme, tak zjistíme, že se nic špatného v SEO nestalo. Jen je potřeba při počítaní návštěvnosti z vyhledávačů za poslední 3 měsíce k tomu přičíst i tuto návštěvnost.

Update(2020-11-07): Nevím, proč, ale u většiny velkých Google analytics 360 (UA), se pohybuje tento špatně přiřazený trafik kolem 2%, takže asi oprava není třeba. Ale už vím (2020-11-10) i o GA360, co mají také vysoké čísla, takže to není pravidlo.

U Universal analytics neplacených, jsou weby, co mají stejně 1-2%, pak má skupinu webu, co má tento trafik z 30% a pak další skupina co má 60-70% tohoto špatně přiřazeného trafiku. Jelikož mám přístup do několika GA a hodně přátel v SEO, tak se ke mě dostali hlavně ty co měli právě špatně označených 60%. Je dost možné, že zrovna vy to budete mít dobře. Ale raději zkontrolovat.

Aby jste zjistili, kolik % trafiku je postiženo, je možné v:

GA > Akvizice > Všechna návštěvnost > Zdroj / medium

Použít následující regulární výraz do filtru:

(search.seznam.cz|seznam) \/ (referral|organic)

Výsledek může pak vypadat takto u zasaženého webu:

Nezasažený web (GA360) pak může vypadat takto:

Ale je dost možné, že dojde i tyto weby a budou v budoucnu potřebovat taky opravu přes GA filtry.

Kde si o tom mohu přečíst?

Vývojářský článek od Google, vysvětlující co a proč udělali a jak to funguje: https://web.dev/referrer-best-practices/

Zápis ze změn v Chrome: https://developers.google.com/web/updates/2020/07/referrer-policy-new-chrome-default

Mohu si to zkusit?

Můžete se podívat na URL adresu v prohlížeči,

chrome://flags/#reduced-referrer-granularity

Musíte si ji zadat ručně do URL, nejde mít jako odkaz, protože ochrana.

Zde si můžete zapnout / vypnout, v základě by to mělo být už zapnuto:

Reduce default ‚referer‘ header granularity. – If a page hasn’t set an explicit referrer policy, setting this flag will reduce the amount of information in the ‚referer‘ header for cross-origin requests. – Mac, Windows, Linux, Chrome OS, Android #reduced-referrer-granularity

Pak je potřeba restartovat Chrome a můžete se pustit do testování / oprav.

Jak to opravit v Google analytics?

Je potřeba udělat dva filtry, co to opraví. První filtr změní medium z referral na organic a druhý změní search.seznam.cz na seznam. Pozor záleží na pořadí filtrů.

Kde najdu Google analytics filtry?

Google Analytics  > Administrace >  Pohled na data > Filtry > Nový

První Google analytics filtr opravující medium

  1. Název filtru search.seznam.cz referral as organic 1 medium
  2. Typ filtru – Vlastní
  3. Typ vlastního filtru > Pokročilé
  4. Pole A -> Výpis A > Zdroj kampaně a vyplnit:
    ^search\.seznam\.cz$
  5. Pole B -> Výpis B  > Médium kampaně –  Hodnota ^referral$
  6. Výstup do -> konstruktoru  > Medium kampaně organic
  7. Pole A je povinné. Ano
  8. Pole B je povinné. Ano
  9. Přepsat pole výstupu Ano
  10. Rozlišovat malá a velká písmena ne
  11. Uložit
Bude to pak vypadat následovně:

Druhý  Google analytics filtr opravující zdroj

  1. Název filtru search.seznam.cz referral as organic 2 source
  2. Typ filtru – Vlastní
  3. Typ vlastního filtru > Pokročilé
  4. Pole A -> Výpis A > Zdroj kampaně a vyplnit:
    ^search\.seznam\.cz$
  5. Pole B -> Výpis B  > Médium kampaně –  Hodnota ^organic$
  6. Výstup do -> konstruktoru  > Zdroj kampaně seznam
  7. Pole A je povinné. Ano
  8. Pole B je povinné. Ano
  9. Přepsat pole výstupu Ano
  10. Rozlišovat malá a velká písmena ne
  11. Uložit

Nastavené GA filtry se v GA realtime reportu většinou projeví tak do 30 minutu, takže se neděste, že se to ihned nepropíše.

Výsledek bude, že opravíte zdroje a médium návštěvy.

GA filtry neopraví historické data, opraví jen nová data od okamžiku jejich nastavení.

Klíčové slova už nejdou získat s referreru díky oříznutí URL, takže už nebudou ani v Google analytics pro seznam / organic.

Jde něco podobného nastavit i v GA > Admin > Property > Tracking info > Organic Search Sources. (Testoval jsem to a zatím mi to nefungovalo) Vím o tom, naschvál jsem použil toto řešení, protože jsem chtěl přesněji cílit, jelikož z této domény může přicházet návštěvnost z placených firem etc. A bude fungovat stejný princip i u nových filtrů v GA4. Hlavní výhoda řešení přes GA filtry je díky tomu, je že je mohu řešit přes GA manage API a tím to upravit na stovkách projektů.

Je to celé špatně, že se to stalo?

Prakticky ne, vysvětlit to Dušan Janovský aka Yuhů.

Vysvětlení od Dušana Janovského. Odkaz na diskuzi: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10222101155374332&set=gm.2933460160217324

Jde to opravit v nových Google analytics 4?

Zatím ne v Adminu Google analytics 4 v budoucnu asi ano přes filtry, které tam zatím chybí. Ale můžete si to opravit, při vyhodnocování dat a jejich přípravě pro report.

Možná to půjde opravit plošně pro klienty přes GTM, ale to jsem zkoušel a zatím to asi nejde, i když jsem proměnné připravené v Gtag objektu.

Je potřeba dělat opravy ještě někde jinde?

Pokud máte více svých propojených webů, tak na místech kde nejsou osobní údaje (URL obsahující ID uživatele etc., admin nastavení, označená návštěvnost etc.) může nastavit Referrer-Policy na „unsafe-url“ a tím zachovat referrer. Sám jsem to řešil takto u několika webu, kde si navzájem předáváme návštěvnost a potřebujeme to udělat bez UTM.

Jaké je optimální ultimátí řešení?

Definice organiku se opraví na straně Google Analytics. Podobnou opravu udělali i pro DuckDuckGo v roce 2019. Takže by bylo ideální trochu zkusit do tohohle strčit přes kluky z Google, co jsou v Zürichu a případně do produkťáků od Google analytics, aby se tato změna propagovala do všech Google analytics i to včetně nových GA4.

GA filtry řeší aktuální problém, ale nejsou dlouhodobé řešení.

Dokonce, existuje i kontakt, kde mohou lidi ze Seznam.cz napsat a opravit to, ten lze nalézt na stránce (Všimné patří Jardovi):
https://support.google.com/analytics/answer/2795821?hl=cs

Na podobném principu, by pak šlo opravit u Google i problémy Skliku, co má různé subdomény z domény imedia a seznam.cz, které se špatně propisují.

.