Jak jsem se stal ještě více asociál

Jak jsem se stal ještě více asociál, aneb pořídil si hospodu, ale chodili mu tam lidi.
#dlouhéčtení #worklifebalance #happinessinwork

Dříve jsem chodil na různé akce a to hodně. Hlavní důvod bylo obecně rozšířit znalosti nebo získat další úhel pohledu.
Později se český a hlavně Pražská studnice vědění začala opakovat, tak jsem se přesunul na více na Youtube a podcasty. Najednou se to začalo pozvolna měnit, přínos klesal, začaly se objevovat záporné hodnoty.

Zvedl se zájem o webovou analytiku. Teď si říkáte to je nesmysl, to by se ti mělo líbit ne? Lidé se zajímají o tvůj obor. Bohužel opak je pravdou, s těmi kamarády se kterými jsem se pravidelně bavil o novinkách a nápadech se něco stalo.

Hovory najednou začínali slovy „víš naše firma/ já by(ch) potřeboval(a)“ nebo delikátní a o to více nenáviděné když to říkáš zaneprázdněnému člověku „kdyby ses nudil, mohl by ses podívat na… „. Nebo klasické „aktuálně hledáme“.

Nevadí mi pomoci s maličkostmi nebo něčím zákeřným. Problém je že dříve to byli věci na chvilku a pomáhal jsem rád. Ale pokud chcete kompletně překopat webovou analytiku super velkému e-shopu, tak to není práce na dopoledne, ale minimálně na půl roku a ten čas pro vás nemám.

Dříve to bylo o to, že těchto pár poptávek šlo rozumně vyřešit / předat etc. Ale pokud jdete na akci a 80% hovorů je poptávka. Pak dojem z této akce, je že místo toho abych se bavil jsem v defenzivě a musím tohle odrážet, což není zábavné ani produktivní. Pokud pak tušíte i když třeba zajímavou akci, ale že dopadne takto tak tam prostě nejdete. Raději si zajdu se nějakým kamarádem f2f a pobavíme se o věcech do hloubky než jít na takovou akci.

Nedělám jednorázovky (práce na 8hod-3 měsíce ), to raději pomohu nasměrovat člověka ke správnému řešení a dám to zdarma. Z toho plyne zajímavá věc. Většina lidi si myslí, že to analytici berou jak Baťa cvičky, ale opak je pravdou. Za poslední rok jsem nabral jen jediného klienta, který nahradil jednoho co už mě nepotřeboval. Ano zkusil jsem mezi tím pár firem, ale pak jsem zjistil, že to nemá s nimi nemá smysl, potenciál měli, ale často nebyli ve stavu mysli, aby webovou analytiku použili. Co není využito je vyhozený čas a to nechci. Ano chvíli to trvá zjistit, ale ve výsledku člověk ušetří třeba rok času.

Cestu vidím v dlouhodobé spolupráci. Většinou to je v začátku o opravení webové analytiky a co je důležitější postupné přesunutí z role implementace do role partnera v business. Ano, znát pozadí firmy a důvody proč umožňuje firmu z pohledu analytika posouvat, dát cenné pohledy na věc umožňovat šéfům a ostatním specialistům se lépe rozhodovat.

Prodejní argument nové spolupráce není my jsme spolu 3x mluvili a já mám pro tebe práci a pokud řekneš ne, tak to bude smutný etc. Trochu mě zaráží jak lidé berou to že tu práci vezmu jako samozřejmost. Někteří to dotáhli v dokonalost a začali různými způsoby na mě tlačit. Někteří zkoušeli na mě i zatlačit silou, což mě ještě více utvrdilo, že s nimi ne, někteří i přes emoce. Sice to zabolelo, ale když jim to nešlo vysvětlit, tak jsem je postupně odřízl ze svého života. Je to drsné, ale nemám čas ztrácet čas. Ale je dobře, že se takto vybarvili co nejdříve.

Další super prodejní argument u možné nové zakázky je „naše firma má potíže“. To je to co chcete slyšet při nabírání zakázky 😉 . Firma co uvnitř bojuje nebo ji odchází část lidí se chytá každého stébla. Takový ten spásný přístup, budeme mít X (SEO, webovou analytiku etc. ) a všechno bude správně a světem budou běhat jednorožci. a všude budou dvojité duhy. Pokud by takový firma padala na webové analytice, tak to je správný přístup, ale v 99% případů to tak není. Firmy, které neví co prodávají a nemají dořešený produkt a další velké problémy, to že jim změříte lidi na webu nezachrání. Obvykle to není o jednom oddělení, ale o velké části firmy. Výsledek je „to nechceš“. Pokud je v tomto oboru šílený přetlak volných zakázek, tak jednoduše nemáš důvod vzít takovou, kde víš že bude pomalý vývoj, hodně politikaření, nesvětlá budoucnost této firmy, špatný kolektiv a nálada… .
Ano je to hledání jednorožce, ale za mě se vyplatí, projekt co tě nebude bavit je jen zase vyhození času.

Speciální argument je doporučení, byl jsem mi doporučen od X, je to váš dobrý kamarád a proto bych po vás chtěl. Kde najednou musíte čelit hned více lidem a více jich zklamete. Ano mám na to speciální šablonu, kde doporučím jiné analytiky etc. ale i tak to je často podpásovka, protože často je těžké je odradit, protože jste byl prostě doporučen. Proto si často dávám podmínku s kamarády a u projektů co dělám zdarma pro lidi, že mě nesmí doporučovat pokud se mě první nezeptají, že mohou.

Takové odmítání mi bralo hodně sil a přinášelo i stres, proto jsem i omezil spousty činností, co jsem dělal dříve. V hlavě mi to vytvořilo nepěkná spojení jako bylo vydáš článek a lidi tě budou poptávat a ty je budeš muset odmítat. Přestal jsem i pomáhat v mé oblíbení FB skupině webové analytiky, jednoduše, protože se vyrojili lidé co nechápu ne a snaží mí dát poptávku co nechci, chci jim pomoci vyřešit problém, ale neopravím jim celou firmu.

To mě dohnalo k psaní hned dvou blogů, první o spokojenosti v práci a druhý o webové analytice. Abych se zbavil neduhů začal jsem je psát v angličtině a dokonale anonymně. Tím jsem byl uspokojen z pohledu předávání kreativní nápadů světu a lidé neměli šanci mě kontaktovat. Další krok byl přesunutí se z FB skupiny na několik zahraničních slacků, kde jsem opět pod přezdívkou a mohu s radostí pomáhat.

Ano to je můj pozvolný únik z českých hájů a pomáhání raději světu od rouškou anonymity, je to pro mě snazší. Ano je to „únik“. Problém je, že je těžké změnit lidi a proto je snazší změnit lidi kolem sebe. Ano je to kruté a souhlasím, že okolí tvaruje člověka a pokud chcete dát tomu směr, musíte si aktivně vybrat to správné okolí.

Původní FB post s diskuzí

.