Problémy s AMP ve webové analytice e-shopů

Prošel jsem desítky AMP(Accelerated Mobile Pages) case study, vzorových českých i zahraničních AMP e-shopů etc. a zjistil, že všechny mají super jednoduché měření a propagaci (zaměřená jen na zobrazení stránky). Tato jednoduchost je o tom, že eshopy tedy weby zaměřené na prodej produktů zcela v AMPu ignorují produkt. U klasických eshopů jsme zvyklí, že měříme Google Analytics enhanced ecommerce, takže využíváme reporting zaměřený na produkt(cena, prodej, kategorie, brandy, sku, varianty). Podobně se chováme i v reklamě, kde jsou data o produktu základ pro produktovou reklamu, typicky pro super výkonný produktový dynamický remarketing a další formy reklamy pracující s produktem.

Stav dokumentace?

Samozřejmě odklon od produktového pohledu v AMPu není z rozmaru majitelů eshopů, ale z důvodu, že AMP tak trochu hází klacky pod nohy.

V AMP dokumentaci  Google developers či AMP Gtag zcela ignorují, že existuje ecommerce.

Na Oficiálním AMP GITu, je taky ticho po pěšině a zatím nejsou ani zvěsti, že by se podpora nějak plánovala.

Trik, jak měřít Google analytics Enhanced ecommerce detail:

Naštěstí je zde možnost jak, alespoň část věci zprovoznit. Jmenovitě jde pomoci toho návodu.

Ten kombinuje možnost odeslat vlastní parametry s daty o analytice do GA.

A pokud uživatel tyto parametry vybere chytře a využije Measurement Protocolu tak může odeslat produktové data do Google analytics. 

Do webu jde docela jednoduše přidat detail produktu a přes trigger by mělo jít na stejném způsobu odeslat i přidání 1kus zboží do košíku.

Omezení je zde pak přes to, že daná stránka AMPu musí být cachovatelná na serverech Googlu, tudíž neumí obsahovat dynamické data (ID objednávky etc.) (Jdu tam dát předdefinové dynamické proměnné jako je clienID, scroll, timestamp etc. ).

Tímto způsobem jde přidat jednotlivé data, problém nastává opět i pro impression listy (zobrazení produktu v kategorii), kde díky nemožnosti skriptů a javascriptu, zde bylo nutné vše řešit po jednotlivých produktech. Což v kategorii 30ti produktech v praxi bude znamenat 3 x imporese po 10 produktech a 30x skript pro změření konkrétního kliku na produkt kategorie.

Ukázka kódu s GA EE detailem:

AMP GTM

Ale tam se mi detaily o produktu nepovedlo dostat.

A jak vidíte na obrázku z GTM AMP není zde žádná možnost nastavení, jen vlastní dimenze a metriky přes číslo + hodnota. Hodnota lze vzít předvytvořených proměnných nebo z proměnných co si dám do stránky staticky do kódu.

Obecně AMP GTM nedostalo žádnou aktualici do chvíle svého vzniku v roce 2016. Ano 4 roky na to nikdo nešáhl. V místech kde se v GTM odkazují na implementaci AMP GTM se odkazují do míst, kde není ani slovo o AMP , druhý odkaz. Obecně v žádné dokumentaci není popsáno více než v jedné stránce supportu (ne pro vývojáře ) . Z toho pohledu je AMP GTM mrtvé, funkčně je schopné vkládat některé vybrané měření pro třetí strany odpalované na zobrazení stránky.  Abych nekřivdil, tak přes CSS selektory lze ručně definovat kliknutí, zobrazení prvku etc. ale díky nemožnosti automatizace toho procesu a vytváření selektoru pro každou věc ručně na míru to nemá smysl, protože to nejde rozumně aktualizovat.

Další variantou by bylo vykašlat se na AMP věci a jedenkrát GA AMP spustit, aby se založila cookie etc.  a pak zbytek posílat jako bez použití nativních značek, ale stavět si svůj AMP GA pixel v kombinaci AMP nativní proměnných  measurment protokolu rovnou.

Vlastní javascript v AMPu

Šlo by namítnout, že AMP už podporuje až 150kb vlastního javascriptu, ale reálně jde zde omezení 10kb na jeden skript. Dané kousky se spouští jednotlivě (jsou v sandboxu), takže si nic nepředají. ale navíc jde zde velmi omezený výběr funkcí, které lze v tomto skritu použít. Jako bonus se skripty spouští jen pokud jsou v určité vzdálenosti v kódu od aktivního viewportu. Výsledkem je že tyto vlastní skripty prakticky nelze použít pro AMP analytiku. Tyto vlastní skripty byli postavené pro zlepšení UX a to typicky ovládání tlačítek etc. a nic více. Důvod proč tomu tak je, že je opět to cachování. Jelikož jsou stránky cachované na straně Google, tak ten nemůže dovolit z pohledu bezpečnosti, aby zde kdokoliv si šáhnul na javascriptem na třeba na obsah cookies cookies první strany, kde jsou data k přihlášení etc.

Co další měření? Nemáme tu přece jen GA.

Dalším bodem je, že data naměřená v AMPu obecně jsou nepárovatelná na s daty naměřenými na klasickém webu a proto i klesá jejich důležitost v pohledu majitelů webu. Typicky u cachováného obsahu u Google je ustřelený čas na stránce.

S tím se přináší i problémy se zaváděním nových procesů pro AB testování , měření, reklamu, která ve velké části případu jsou problematické a vyžaduje více úsilí pro spuštění i samotný provoz. 

AB testování je možné, ale opět jsem ho nikde neviděl funkční.

Produktovou reklamu v AMP na Facebooku jde udělat opět přes odesílaní jednotlivých pixelu (non skript verze), stejně jako u GA EE, viz pokročilá dokumentace měření přes obrázek. https://developers.facebook.com/docs/facebook-pixel/advanced/ a s některými funkcemi je to potřeba odkoukat podle dat co se odesílají v jednotlivých requestech. 

V prezentaci z AMPconfu může třeba vidět jak pomocí vlastního JS, že se jim povedlo se i přihlásit uživatel. Pěkné, ale opět jsem to nikde neviděl.

Kde bych AMP použil?

  1. Jednoduchý statický web, prezentace. Zde bude web rychlý, stačí AMP verze, z marketingu stačí pageview a nějaká děkovací stránka pro formulář.
    Jde tam i použít speciální formát AMP stories , který je vizuálně pěkný a stačí na jednoduché prezentace.
  2. Blog. Tam je výhoda, že WordPress má dost pluginů co udělají vše za vás.  U mě na blogu to nemám, protože mám příšliš mnoho vylepšení, speciálních úprav etc. , ale dost jsem to testoval a to několikrát.
  3. Online časopis, zprávy, obsahový web. Zde je výhoda větší viditelnosti v Google SERPu a to hlavně na mobilu. Má to tak obsahová sekce Seznamu a asi jim to i funguje.

Co ten e-shop v AMP?

Velké firmy často zkusili a pak se zase vrátili zpět a to i mnohé co v roce 2016-2017 byli ukázkou zdárné implementace. Reálně to má pro mě smysl třeba být AMP jen na detailu produktu a to kvuli rychlosti a viditelnosti na Google. A dokonce to jde i změřit (detail) Samozřejmě bude problém, že pokud se uživatel překlikne o stránku dál a narazí na pomalý web, co vypadá totálně jinak.  (Update od Martina Michálka : non AMP web má jít přednačíst přes Service worker  ) Takže nutnost je aby to vypadalo stejně a i pak se to náraz v pohledu rychlosti. U některých e-shopů, bude detail produktu třeba v 70% vstupní stránkou web a tam pokud máte udělané všechno bych jste mohli vylepšit včetně klasického zrychlení celého webu a pokud se pak budete hoodně nudit, tak si můžete udělat AMP na detailu produktu. Samozřejmě tento krok vám rozhodí data bude se to hůře měřit etc. , ale jelikož se v té chvíli hooodně nudité, tak se ti můžete bavit. Jinak bych AMP jistě nedoporučil pro celý e-shop, zrychlete a vylaďte si klasický responzivní web a pokud se nudíte přejdete třeba na PWA, které mají lepší ecommerce podporu. Dokonce PWA jde pak doplnit i o AMP a v synergii využít rychlejšího prvního načtení. Výsledek bude, že se ve finále bude starat o standartní web, PWA a AMP, tedy tři různé verze toho samého a každou změnu budete implementovat 3x různě a to zabere 3x více času + bonus čas, aby to bylo stejné a fungovalo opravdu stejně. Vyhodnocovát budete 2-3 různé měření toho stejného, měřené minimálně dvou způsoby, takže to nebude párovatelné. Technologie vytvořené pro AMP se jednou (ne hned, ale v rámci roků) propíší do W3 standartů a tato technologie zmizí (čistě osobní názor). Raději bych měl jeden pořádný vyladěný web, než více verzí webů udělaných napůl.

Jde se na to dívat i z pohledu, že není potřeba / nutnost mít stejné (1:1) data na e-shopu a v AMP verzi. Prostě to brát spíše jako separátní analytiku. Na což mě správně upozornil Pavel Jašek .

Co by se mělo stát, abych byl doporučil AMP pro ecommerce?

  1. Podpora enhanced ecommerce v plném rozsahu jako je na normálním webu.
  2. Dokumentace pro GA EE AMP
  3. Aktualizovat GTM AMP a dát mu možnost základního nastavení.

Není tam nic o tunách JS a možnostech něco měnit, jen aby to šlo použít.

Bonus:

Existují AMP e-maily a tomu věří, že by se mohlo rozšířit a že to má smysl.

Zpětně jsem našel ještě i další články v angličtině na stejné téma „Google AMP is bad for E-commerce“ (2017).

Máte jiný názor?

Budu rád když mě na toto téma uvede v omyl a řeknete mi, že jste už na to přišli jen já nevím jak na to. Pošlete mi email, pište mi na sociálních sítích.

Budu potěšen, rád vás zmíním a přidávám plný kredit za vaše objevy či i odkazy na řešení úskalí AMPu.

Článek vzniknul jako reakce na článek od Jindřich Fáborský  a další diskuze na FB pod tímto postem ve skupině. A jelikož se totomu témat věnuji delší čas, tak už bylo potřeba to trochu ucelit a sepsat.

Trochu staré diskuze z FB 

.