Jak se stát webovým analytikem?

Občas slýchám o to že někdo chce být webový analytikem.
Zkoušel jsem pár lidi mentorovat a mnoha prostě pomoci s analytikou.

Setkal jsem se s pár vzory.

1) Student

„Chci být webovým analytikem ideálně včera.“
Rád by přeskočil všechno učení kontextu z pohledu online marketingu a rád by se rovnou stál velkým plnohodnotným webovým analytikem.

> Sorry, ale takhle rychle to nejde, počítej tak 2-5 let, ano je to o znalostech a počtu vyřešených problémů a to chce čas.
První se staň se online marketing specialistou, někde ve full service agentuře, kde si zkusíš všechno. Tím získáš kontext ke všem oborů (PPC, SEO,UX,copy, jak funguje online marketing etc.) Pak budeš vědět co ty čísla co vidíš i znamenají.
Agenturní zkušenost berou jako velmi důležitou, protože jako webový analytik budeš často řešit problémy s agenturami. Budeš je auditovat a koukat jim pod prsty, takže je velmi dobré znát pro prostředí etc.

Z toho mi plyne že webový analytik je ten kdo se seniorní online marketing specialista + má třeba jako v Mediu seniora který mu pomáhá. Naschvál říkám, že junior webový analytik neexistuje, protože opravdu první musí mít zkušenosti s online a sám to snažit reportovat a nastavovat GA, GTM v agentuře pod dohledem ostatních specialistů. Totální junior webový analytik, prostě neexistuje. (Čest vyjímkám co to se přeskočí juniora za pár měsíců, protože tím opravdu žijí, dokonale je to baví a tráví tím 95% času. Při chůzi poslouchají analytický podcast a na záchodě čtou na mobilu poslední novinky. )

Ale ano, i totální junior webový analytiku může být a jsou, ale tohle beru jako ideální cestu. Naučit totálního nováčka od začátku všechno mi přijde neefektivní. Tím, že je to tlačeno do jeho hlavy pod tlakem, tak tam moc vědomostí nezůstane, protože sám neví proč to má umět a problémy vztáhnuté k dané problematice ještě nezažil.

2) Člověk co si prošel online agenturou a v online je delší dobu a neví kam růst.

GA zná a umí je používat, v základu se v nich vyzná. Zná klasické přednášky Jan Tichý o GA.
Rád se učí a ví že se musí učit každý den.
Má vlastní web, kde si to může testovat a rád si i věci tam testuje.
> Ideální materiál na webového analytika. 😉

Ano, opravdu si myslím, že většina lidí v online marketingu by mělo umět základy Google Analytics, protože bez toho je jako řídit auto se zavřenýma očima.

Co je pak z technického hlediska potřeba.

Pokud máte dělat implementaci analytiky a chcete něco lepšího, tak to chce dobrá znalost javascriptu. Bez toho nejde, ze začátku stačí umět číst kód, ale být schopen opravit chybky typu, chybí ti tam středník a tady čárka a umět debugovat analytiku, jestli to měří správně.
Pokud chcete dělat hlavně implementace, tak je potřeba už hodně dobrá znalost javascriptu + HTML. Znát řeč programátorů etc.
Pak trávit hodiny a hodiny v implementační dokomentaci GA + GTM od Google
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/
https://developers.google.com/tag-manager/enhanced-ecommerce
A znát blog simoahava.com a pročíst si většinu článku za posledních 2-3 roky a zkusit si to implementovat.

Pohled do dat

Pak pokud už vám to měření, tak se můžete zaměřit samozřejmě na účel získání dat a to je noření do dat, hledání pravdy, dělání reportů, práce v R, SQL a Pythonu, DataStudio, PowerBi etc. Pak je samozřejmě ještě další liga a to business intelligence samotné. Umět pracovat s daty je velmi důležité, osobně jsem rád když lidé jsou schopni využívat více prostředí na zobrazení a práci s daty a vybírají si jej podle potřeby a lepší použitelnosti. Z pohledu reportingu mám rád evoluční přístup, první samotné GA, pak přejít trochu více business reporty v Data Studii a Google spreadsheetech a když to lidé využívají dostatečně přejít na BI řešení (Tableau, PowerBi, Qlik). Z mého pohledu je velmi těžké tuto cestu zkrátit, protože nejde o technologii, ale o změnu v myšlení v hlavách lidí. Postupně se musí změnit mysl od přijmutí, že existují čísla až po porozumění číslům až po touhu pracovat s daty.

Výstupem analytika nejsou pěkné data nebo pěkný graf, ale hlavním cílem je pomoci firmě díky pohledům do dat a dodáním kontextu k datům se lépe rozhodovat. Kontext co osvětlí proč se děje co se děje může být z interním db, z GA, Google Ads (Adwords), ale i počasím, změna na trhu, událost co změnila trh, někdy stačí i oprášit staré data nebo se na ně podívat z jiného úhlu dnešní doby. Takže analytik musí znát velmi dobře business klienta a všechny jeho zákoutí o kterých třeba ani sám neví. Důležité je i tyto data postupně dávkovat klientovi tak aby je vhodně pochopil a přijal. Nejde dát klientovi tabulku dat s detailním rozpadem a čekat že klient to v ní uvidí. Takový klient se většinou blokne a dál se neposune, protože je důležité dávkovat data po stravitelných kouscích. Data co nejsou využity jsou vyhozený čas i peníze.

Připravte se že budete dostávat nesmyslné otázky a úkoly a vašim výstupem mají být smysluplné odpovědi na věci co uživatelé chtějí vědět / vyřešit a ne na to co říkají, že chtějí.

Zdroje dat:

Mít twitter s sledovat aktivně:

  • Sim Ahava
  • Google Analytics
  • André Heller
  • Lukáš Čech
  • Roman Appeltauer
  • Pavel Jašek
  • Jan Tichý
  • Tomáš Hanáček
  • Vašek Jelen
  • Adam Šilhan
  • etc.

Doporučuji znova podcast The Digital Analytics Power Hour

Pro slečny jistě doporučím Czechitas a další data holky.

Webovou analytikou musí prostě žít. Pokud to berete jako dobře placenou robotu, tak na to zapomeňte, protože ten obor se tak rychle vyvíjí, že bez dostatečné snahy a touhy po vědění to nejde.

Sám se webové analytics věnuji cca 6let.
Z většiny mě analytika živí až poslední 2 roky.
Odhadem jsem pravidelným učením a tesováním za poslední roky strávil tak 3-4k hodin.

Diskuze k danému článku je u tohoto FB postu.

Nejlepší krok v před je asi zajít na  další measure camp czechia 🙂

.