Občas slýchám o to že někdo chce být webový analytikem.
Zkoušel jsem pár lidi mentorovat a mnoha prostě pomoci s analytikou.
Kdy se stanu webovým analytikem?
„Chci být webovým analytikem ideálně včera.“ Rád by přeskočil všechno učení kontextu z pohledu online marketingu a rád by se rovnou stál velkým plnohodnotným webovým analytikem. Věta co jsem slyšel opravdu hodněkrát, problém je, že to tak rychle udělat nejde, bude to chtít trochu více času a energie. Většinou to je právě o tom znát vše po cestě od vzniku dat až po jejich finální zpracování, prezentování až po argumentaci pro člověka, co těmto datům nevěří. A to jsou znalosti, které se učí postupně.
Za mě je důležité jít krůček po krůčku.
První krok je vždy začít měřít, kde se neměří, nejsou data a bez dat nic nerozhodnete.
Ale co udělat, když nemám žádný web? A ještě ani nepracuji v oboru?
Tak právě jste získali šanci… udělat na první krok.
Kde získat web pro moje první pokusy?
Udělej si vlastní web, třeba jednoduchý webu na hostingu, co je zadarmo. Webík na doméně třetího řádu co je zdarma, často tam lze nainstalovat wordpress na pár kliknutí a zde si budeš moci hrát. Získáte tak místo, kde o nic nejde a všechno můžete zkasit a nic se nestane, když to zkazíš, v nejhorším klikneš v adminu webu a ten ti nainstaluje celý wordpress do minuty znova. Neřešte, že to nevypadá pěkně, že tam nejsou texty, stačí, že web funguje.
Jak tam nainstaluji Google analytics?
Třeba do WordPressu si nainstalujete přes pár kliku plugin co vám tam Google analytics vloží, aktivuji ho. Tento plugin po vás bude chtít Google analytics ID. Tak zajde na Google analytics a tam si jen založíte. Otázka pár minut. Nejde na tom skoro nic zkazit.
Gratuluji udělali jste první krok.🎉
Sám jsem měl od začátku několik menších webů pro věci co mě bavily a pravidelně si na nich věci zkoušel. I aktuálně mám a stále využívám tyto weby, některé dokonce mají jen pár holých stránek a i ty na testování fungování analytiky to stačí. Berte to jako první krok, pokud nebudete chtít udělat ani to, tak to nebude třeba obor pro vás. Webová analytika je už z názvu o webech a proto ho potřebujete.
Potřebuji kromě Google analytics nějáké složité drahé nástroje?
Pro práci s tabulkami dat stačí Google sheet a nebo můžete použít cokoliv s čím vás baví dělat a umíte v tom pracovat. Pro naklikání těch pěkných na míru, můžete i využít Google data studio, které je taky zdarma na hodně lidem stačí.
Pak si třeba zkusit něco udělat více složitějšího, první vlastní reporty, první řešení problémů. Snažit se věcem porozumnět. Stále nepotřebujete nějaké super drahé nástroje, stačí vám stále vše co je zdarma a netu a trochu vědomostí a hlavně tomu věnovat čas.
Nechte se trochu proškolit.
Je super vidět vlivy všech ostatních online marketing oborů na výsledné čísla. To je i důvod, proč často říkám, že to chce opravdu hodně času, třeba 2-3 roky být v oboru.
Jako první si můžete zajít na Google digitální garáž, kde jednoduše získáte, alespoň minimální přehled o online marketingu. Vyšší verze placená je pak digisemester od Jindry Fáborského. Jistě vám to pomůže do začátku.
Co nějaký online kurz?
Existuje i menší Youtube kurz zdarma od Google o Analytics v češtině.
Nech se zaměstnat jako junior a nech se učit a zkoušej.
Další co doporučuji je nechat se zaměstnat v full service online marketing agentuře, kde si zkusíš všechno. Tím získáš kontext ke všem oborů (PPC, SEO,UX,copy, jak funguje online marketing etc.). Díky množství různých klientu nabereš kopec zkušeností, potkaš spousty problému k vyřešení. Jistě si tam dohodni čas na učení a že tě někdo z firmy bude pravidelně vzdělávat, že bude budget na akce z oboru. Pak budeš vědět, co ty čísla co vidíš i znamenají. Tohle ti dát do budoucna neuvěřitelný boost ve znalostech. Skátej po odděleních z PPC k SEO, UX etc. zjisti jak fungují a celou dobu přitom se zajímej o reporting a měření. Třeba se z tebe nestane webový analytik, ale budeš dělat něco co tě baví ještě více a to je dobře. Řešením problémů ze všech různých odvětí získáš zkušenosti nejen technické, ale i jak pracovat s lidmi či firmami, jak jednat s šefem či protistranou. Agenturní zkušenost berou jako velmi důležitou, protože jako webový analytik budeš často řešit problémy s agenturami. Budeš je auditovat a koukat jim pod prsty, takže je velmi dobré znát pro prostředí etc.
Z toho mi plyne, že webový analytik je už ze startu už zkušený online marketing specialista. Naschvál říkám, že junior webový analytik neexistuje, protože opravdu první musí mít zkušenosti s online a sám to snažit reportovat a nastavovat GA, GTM nebo v agentuře pod dohledem ostatních specialistů.
Ano, jde přeskočí juniora za pár měsíců, protože tím opravdu žijí, dokonale je to baví a tráví tím 95% času. Při chůzi poslouchají analytický podcast a na záchodě čtou na mobilu poslední novinky. Chcete to spousty času a je to cesta, ale samozřejmě to chce velké úsílí.
Ale ano i totální junior webový analytiku může být a jsou, ale tohle beru jako ideální cestu. Naučit totálního nováčka od začátku všechno mi přijde neefektivní. Tím, že je to tlačeno do jeho hlavy pod tlakem, tak tam moc vědomostí nezůstane, protože sám neví proč to má umět a problémy vztáhnuté k dané problematice ještě nezažil.
Už jsem si prošel online agenturou a nevím kam růst.
Přimíchej do toho více webové analytiky, jistě se nenajde firma co by to nepodporovala, protože tím získá ještě hodnotnějšího člena teamu. Ale můžeš tam přimíchat i další věci, třeba business intelligence (databáze napojené reportovacích nástroju), čí složitější práci s daty, kde využiješ hodně matematiky a třeba budeš dělat strojové učení. Kreativitě se meze nekladou, každá taková kombinace oborů je super žádáná a vnáší nový drahocený pohled na svět online.
Nemá ti firma co už dát? Jsi tam třeba 1-2 roky a už se nikam neposouváš? Řekni si o to u šefá, že chceš dělat něco zajímavé, většího. A pokud to nepůjde změň firmu, zájem o lidi se znalostí analytiky je opravdu veliký. Vyber si novou firmu, s lepšími klienty, co tě ještě více baví. Buduj si s klienty vztáh, pochop jejich problémy a pomáhej jim.
Za mě asi finální stádiu je seniórní webový analatik na volné noze nebo ve velkém teamu analytiků, co má obrovské skvělé klienty. Z tama je pak růst asi už jen opustit ČR a vydat se do světa a i tam je hlad po webových analyticích.
Jsem na tuto cestu vhodny?
Jako hlavní vlastnosti pro webového analytika bych asi viděl zvídavost, touvu vědět, touhu chápat věci.
Webová analytika je obor co se pořád mění a bude i měnit v budoucnu, takže se člověk bude muset pořád učit a musí ho to bavit.
Mít morální kompas, co říká, že číslo má být jen to správné a nejde ho ohnout, protože někdo chce.
A pak je tu samozřejmě angličtině… nepotřebujete umět ze začátku mluvit, ale číst anglicky je opravdu nutnost. Je dobré umět i anglicky poslouchat, protože pak si můžete poslechnout třeba podcast jak se Simo Ahava dostal k analytice.
Je to dlouhá cesta, snažte se pomáhat lidem a být zvídavý. Chtějte porozumně světu.
Můžete se více a více zaměřova na analytiku, pokud vás tento obor baví a jednoho dne zjistíte, že to děláte 70% času a lidé za vámi chodí pro radu v GA.
Kde kromě práce získat znalosti?
Můžete pomáhat ostatním lidem se dostat z jejich problémů a to vám dám hlubší porozumnění oboru a otestuje vaše limity. A čím více problémů vyřešíš, tím si lepší analytik.
Pokud budete pomáhat lidem, vytvoříte si tím komunitu lidí, co ví, že vy víte. Tím si stavíte dobrý brand, ziskáváte důvěru a to je to netvrdší platidlo. Skoro všechnu toto část pomoci jsem vždy dělal zadarmo. Lidé mi neplatili penězmi, ale možnosti vědět více řešením jejich problémů. Ano není to cesta, jak instatně získat brand, ale je to cesta jak ho vybudovat postupně s růstem vašich znalostí. Tento brand bude mít pevné základy o které se budou podloženy spousty malými referencemi.
Pak je otázka kde pomáhat?
Nejčastěji ve Facebook skupinách, jmenovitě třeba Webová analytika , ale můžete si najít i skupiny o SEO, PPC, etc. tam všude lidé řeší analytické problémy se kterými můžete pomoci.
Chcete to posunout na vyšší level?
Pomáhejte v i v zahraničnách FB skupinách (GTM), na Linkedinu či Twitteru.
Kde je ta bájná meta?
Za mě to je asi Measure Slack, tam potkáte všechny ty bájné borce ze zahraniční analytiky jak řeší už složité věci.
Libí se vám nějáký projekt?
Pomožte mu, třeba zadarmo. Já tak taky pomahál. Vaše investice je čas a získáte dobrý pocit a spousty problému k řešení.
Chcete získat super boost?
Bavte se s lidmi s oboru, jezděte na konference, řešte jejich zapeklité problémy. U nás je asi nejznámější Measure camp czechia 🙂 a to bude pro vás povinnost. A můžete i prezentovat spoje první vlastní myšlenky.
Nemám kolem sebe lidi, jsem samouk, baví mě to, ale mohu se to naučit sám?
Ano, stejně jaké já, nikdy jsem neměl mentora, nikdy mě GA nikdo neučil a přes vloženou energii jsem se to naučil. A ve výsledku už já učím často ostatní. Ale mít samozřejmě lidi co vás postrčí dopředu, může věci dost urychlít.
Co kdybych nakonec tím webový analytikem nechtěl být?
I kdyby vás to ve výsledku nemělo živit, tak umět základy Google Analytics se opravdu hodí.
Provozovat svůj web nebo pomahát klientovi bez nalosti GA je jako řídit auto se zavřenýma očima.
Co technické znalosti?
Pokud se bavíme o základním měření, tak dokonce nepotřebujete znát ani ten javacript, na kterém to je postavené a bude vám stačit jen třeba GA a GTM. Ano, jde to i jen naklikat. Ale stejně se to postupem času jak budete řešit problémy sami naučíte, takže na to nemusíte tlačít. Nejlépe se to stejně naučíte právě při tom řešení problémů, takže spíše říkám, když narazíte na javascript, nebojte se ho a snažte se tomu porozumnět.
Pokud máte dělat implementaci analytiky na e-shopu, tak to už chce znalost javacriptu. Bez toho je dost složité, ze začátku stačí umět číst kód, ale být schopen opravit chybky typu, chybí ti tam středník a tady čárka a umět debugovat analytiku, jestli to měří správně.
Čím více to budete znát, tím budete moci dělat složitější věci, prostě postupný vývoj.
Pokud chcete dělat hlavně implementace, tak je potřeba už hodně dobrá znalost javascriptu + HTML. Znát řeč programátorů etc.
Jistě je dobré chodit na Google vyjářské weby s dokumentací:
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/
https://developers.google.com/tag-manager/enhanced-ecommerce
Pokud chcete dělat implementace v GTM tak přečíst pořádně blog simoahava.com a pročíst si většinu článku za posledních 2-3 roky a zkusit si to implementovat na své testovácím webu.
A co tam není, můžete jistě vygooglit a pokud dlouho nebude vědět, můžete se zeptat ve Facebook skupině webové analytiky. Jen prosím před položením dotazu, zkuste zadat „vyhledat ve skupině“, je velká šance, že už někdo měl stejnou otázku jako vy. Jinak neexistují hloupé otázky, jsou jen hloupé odpovědi.
Pohled do dat
Pak pokud už vám to měření, tak se můžete zaměřit samozřejmě na účel získání dat a to je noření do dat, hledání pravdy, dělání reportů.
Za začátku nebudete potřebovat více než rozhraní Google analytics a případně nějáký nástroj pro práci s tabulkami, jako jsou třeba Google sheets. Pro první vizualizace dat na míru vám jistě bude stačit Google data studio.
Až vám to už nebude stači tak tu máte R, SQL a Pythonu, DataStudio, PowerBi etc. , ale k tomu se dostanete časem s řešením složitější a složitějších problém. Pak je samozřejmě ještě další liga a to business intelligence samotné. Umět pracovat s daty je velmi důležité, osobně jsem rád když lidé jsou schopni využívat více prostředí na zobrazení a práci s daty a vybírají si jej podle potřeby a lepší použitelnosti.
Z pohledu reportingu mám rád evoluční přístup, první samotné GA, pak přejít trochu více business reporty v Data Studii a Google spreadsheetech a když to lidé využívají dostatečně přejít na BI řešení (Tableau, PowerBi, Qlik). Z mého pohledu je velmi těžké tuto cestu zkrátit, protože nejde o technologii, ale o změnu v myšlení v hlavách lidí. Postupně se musí změnit mysl od přijmutí, že existují čísla až po porozumění číslům až po touhu pracovat s daty.
Výstupem analytika nejsou pěkné data nebo pěkný graf, ale hlavním cílem je pomoci firmě díky pohledům do dat a dodáním kontextu k datům se lépe rozhodovat. Kontext co osvětlí proč se děje co se děje může být z interním db, z GA, Google Ads (Adwords), ale i počasím, změna na trhu, událost co změnila trh, někdy stačí i oprášit staré data nebo se na ně podívat z jiného úhlu dnešní doby. Takže analytik musí znát velmi dobře business klienta a všechny jeho zákoutí o kterých třeba ani sám neví. Důležité je i tyto data postupně dávkovat klientovi tak aby je vhodně pochopil a přijal. Nejde dát klientovi tabulku dat s detailním rozpadem a čekat že klient to v ní uvidí. Takový klient se většinou blokne a dál se neposune, protože je důležité dávkovat data po stravitelných kouscích. Data co nejsou využity jsou vyhozený čas i peníze.
Připravte se že budete dostávat nesmyslné otázky a úkoly a vašim výstupem mají být smysluplné odpovědi na věci co uživatelé chtějí vědět / vyřešit a ne na to co říkají, že chtějí.
Zdroje dat:
Mít twitter s sledovat aktivně:
- Sim Ahava
- Google Analytics
- André Heller
- Lukáš Čech
- Roman Appeltauer
- Pavel Jašek
- Tomáš Hanáček
- Adam Šilhan
- etc.
Doporučuji poslouchat i podcast The Digital Analytics Power Hour
Z českých podcastů by se vám mohl líbit Andre Hellerem v PeckaPodcast: Význam webové analytiky u online projektů
Dokonce jsem i já se dostal do svého prvního podcastu na Mladém podnikateli.
Pro slečny jistě doporučím Czechitas a další data holky.
Webovou analytikou musí prostě žít. Pokud to berete jako dobře placenou robotu, tak na to zapomeňte, protože ten obor se tak rychle vyvíjí, že bez dostatečné snahy a touhy po vědění to nejde.
Sám se webové analytics věnuji cca 8let, z většiny mě analytika živí 5 let
Odhadem jsem pravidelným učením a tesováním za poslední roky strávil tak 6-8k hodin.
Diskuze k danému článku je u tohoto FB postu.