Co to je?
Automatické hlídání změn kontejnerů Google Tag manageru. GTM umí hodně pomoci při stavbě analytiky webu, ale i tento web zbořit. A proto je dobré změny v GTM hlídat. Pokud pak na jednom projektu pracuje více lidí co reálně potřebují využívat Google tag manager, je nutná kooperace a hlídání změn. Aby jeden neuvážený publish GTM kontejneru nezbořil práci někoho dalšího nebo rovnou celý web. Google tag manager v základu nemá žádnou funkci, která tyto změny umožňuje hlídat.
Aktualizace skript 30.4.2020
(Bonus info, skript lze použít i pro sledování verzí Google optimize)
Jak to vzniklo?
Řešil jsem hlídání zahraničních poboček a jejich změn v lokálních paralelně vložených GTM. Ano, šlo by to udělat krásně složitě přes GTM API a složitější hlídání změn v nějaké speciální aplikaci na serveru v php. Ale když se mi to dostalo reálně na stůl, tak stačil Google App script, 15min a vědomí, že si z GTM kontejneru mohu rovnou vyparsovat jeho verzi. Co je i super tak nemusí mít k takovému GTM ani přístup a přesto ho mohu kontrolovat. A když už to bylo tak rychlé tak jsem se rozhodl to dát veřejně, protože věřím, že to spoustě lidem pomůže.
Proč to chtít?
- Hlídání zásahů agentur, specialistů, zaměstnanců do GTM.
- Dohlížení nad prací agentury, kdy provádí změny atd.
- Kontrola spolupráce mezi různými specialisty agenturami atd..
- Šmírování konkurence a projektů. (Nemusíte mít práva do GTM aby jste věděli, že)
Pro koho to je?
- Webové analytiky
- Online marketing agentury spravující GTM více klientům
- Online marketing specialisty
- Ajťáky, co chtějí vědět, co jim někdo provádí v GTM pod rukama 🙂
- Majitele webu
Jak vám to pomůže?
Pokud je uveřejněna nová verze kontejneru, vytvoří se záznam a pokud chcete, tak vám dojde email o této změně.
Pokud někdo přes Google Tag manager zboří váš web budete o tom vědět kdy byla vytvořená poslední změna.
Pokud někdo udělá neoprávněnou změnu, tak o tom se o tom dozvíte.
Jak to vypadá?
Ukázka přehledu velkých českých webů, agentur a specialistů. Je krásně vidět, kdo je aktivní a hraje si s GTM, třeba Alza, když se na to vrhne tak za 2hod udělá 10 verzí 😀 (což značí spíše špatné testování, ale co už…) Ne vždy je nízké číslo verze špatně, specialisté raz za čas zahazují celý kontejner a začínají s čistým štítem. Proto jsem tam přidal i velikost kontejneru, ta slouží k určování jak jsou dané kontejnery narvané skripty.
URL:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OD_HeKA2gciF9pCwdGx_BDMiA3EsdIUKqcY2rmtZ-3U/edit?usp=sharing
E-mailové notifikace o aktualizaci GTM kontejneru:
Pokud chcete dostávat změny do emailu ve sloupci „Contact e-mail“, vložíte svůj email a ve sloupci „Send e-mail“ zvolíte „Yes“.
Pokud nastavíte zasílání emailů, přijde vám takový to email:
Subjekt:
GTM container update | client: Jméno webu Website: https://URL vašeho webu Time: 2016-07-12 17:33
Obsah:
Client: Jméno webu
Website: https://URL vašeho webu
Container id: GTM-xxxxxx
Container version: xxxx
Time: 2016-07-12 17:33
Možnost nastavení:
Mezi sloupci G a J je schovaná šablona email, tu můžete změnit podle vašeho vkusu.
Na listu Change Log jsou záznamy změn.
Co je potřeba udělat ?
1) Vytvořit si vlastní kopii dokumentu . Nejlépe prázdného dokumentu:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ixxOrerEu0QEJcM9_aoTm5BcKfwuOs1i3x38OGp35sY/edit?usp=sharing
Soubor > vytvořit kopii… > Zadat nový název dokumentu > OK
2) Poznačit si ID dokumentu
ID spreadsheet dokumentu bude potřeba pro nastavení skriptu, proto je si nutné toto id poznačit.
V řádku s URL stránky použít CTRL+C a zkopírovat ID dokumentu > vše za /d/ a před /edit bez uvozovek.
V našem příkladu to je: 1cdwDwDpc2OHiEl-gY8blU90Q1n8LiuAqr0vEFTi-8JY
3) Změnit ID dokumentu v záhlaví skriptů
Prvně je nutné si otevřít editor Google app skriptů.
Nástroje > Editor skriptů (viz obrázek)
Zde vložit mezi uvozovky poznačení ID spreadsheetu (pokud jste si ho uložili do schránky tak CTRL +V )
4) Nastavení časovače automatického spuštění
Zdroj > Spouštěče aktuálního projektu
Nastavení spouštěče
Kliknout > Nebyly nastaveny žádné spouštěče. Chcete-li nyní přidat spouštěč, klikněte sem.
Vybrat Spustit > mytime > změnit na > GTMversionChecker
Počítadlo hodin > změnit na > Počítadlo minut
Každou minutu > změnit na > Každých 15 minut
Uložit
Potvrdit autorizace
První spuštění
Vybrat funkci > GTMversion Checker > dát uložit > Ikonka diskety > spustit > tlačítko play
Nastavení položek sledování
Kde získám GTM id?
V horní listě stránky Google tag managera.
Nebo si na dané stránce otevřete zdrojový kód stránky (ve win CTRL+U)
A budete hledat kód GTM a z něj si toto ID okopírujete.
<!– Google Tag Manager –>
<noscript><iframe src=“//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-KBMW59“
height=“0″ width=“0″ style=“display:none;visibility:hidden“></iframe></noscript>
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({‚gtm.start‘:
new Date().getTime(),event:’gtm.js‘});var f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!=’dataLayer‘?’&l=’+l:“;j.async=true;j.src=
‚//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=’+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,’script‘,’dataLayer‘,‘GTM-KBMW59‚);</script>
<!– End Google Tag Manager –>
Limity řešení přes Google Apps script
20k volání načtení dat z URL pomocí Google Apps scriptu / den.
Tento limit platí pro všechny dokumenty dohromady a proto trochu trochu matematiky:
Kontrola 1 URL 1x za 1hod 24 načtení dat /den
Kontrola 1 URL 1x co 15min 96 načtení dat /den (Doporučená hodnota nastavení triggeru) (30 domén 2880 volání/den)
Kontrola 1 URL 1x co 5min 288 načtení dat /den (Doporučená hodnota nastavení triggeru) (30 domén 8640 volání/den)
Kontrola 1 URL 1x co 1min 1440 načtení dat /den (Doporučená hodnota nastavení triggeru) (30 domén 43200 volání/den)
Osobně doporučuji mít nastavenou kontrolu co 10-15min minut. Nižší hodnoty podle mě nemají smysl.
Počet odeslaných emailů přes Google Apps script 100/ den. => Tohoto limitu se opravdu nebojte.
Líbilo se vám to?
Šiřte a používejte GTM repoting dle své libosti.
Licence: Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International – Uveďte autora, Zachovejte licenci.