Rubriky
Blog o webové analytice

Google Tag manager version reporting

Co to je?

Automatické hlídání změn kontejnerů Google Tag manageru. GTM umí hodně pomoci při stavbě analytiky webu, ale i tento web zbořit. A proto je dobré změny v GTM hlídat. Pokud pak na jednom projektu pracuje více lidí co reálně potřebují využívat Google tag manager, je nutná kooperace a hlídání změn. Aby jeden neuvážený publish GTM kontejneru nezbořil práci někoho dalšího nebo rovnou celý web. Google tag manager v základu nemá žádnou funkci, která tyto změny umožňuje hlídat.

Aktualizace skript 30.4.2020

(Bonus info, skript lze použít i pro sledování verzí Google optimize)

Jak to vzniklo?

Řešil jsem hlídání zahraničních poboček a jejich změn v lokálních paralelně vložených GTM. Ano, šlo by to udělat krásně složitě přes GTM API a složitější hlídání změn v nějaké speciální aplikaci na serveru v php. Ale když se mi to dostalo reálně na stůl, tak stačil Google App script, 15min a vědomí, že si z GTM kontejneru mohu rovnou vyparsovat jeho verzi. Co je i super tak nemusí mít k takovému GTM ani přístup a přesto ho mohu kontrolovat. A když už to bylo tak rychlé tak jsem se rozhodl to dát veřejně, protože věřím, že to spoustě lidem pomůže.

Proč to chtít?

  • Hlídání zásahů agentur, specialistů, zaměstnanců do GTM.
  • Dohlížení nad prací agentury, kdy provádí změny atd.
  • Kontrola spolupráce mezi různými specialisty agenturami atd..
  • Šmírování konkurence a projektů. (Nemusíte mít práva do GTM aby jste věděli, že)

Pro koho to je?

  • Webové analytiky
  • Online marketing agentury spravující GTM více klientům
  • Online marketing specialisty
  • Ajťáky, co chtějí vědět, co jim někdo provádí v GTM pod rukama 🙂
  • Majitele webu

Jak vám to pomůže?

Pokud je uveřejněna nová verze kontejneru, vytvoří se záznam a pokud chcete, tak vám dojde email o této změně.
Pokud někdo přes Google Tag manager zboří váš web budete o tom vědět kdy byla vytvořená poslední změna.
Pokud někdo udělá neoprávněnou změnu, tak o tom se o tom dozvíte.

Jak to vypadá?

Ukázka přehledu velkých českých webů, agentur a specialistů. Je krásně vidět, kdo je aktivní a hraje si s GTM, třeba Alza, když se na to vrhne tak za 2hod udělá 10 verzí 😀 (což značí spíše špatné testování, ale co už…) Ne vždy je nízké číslo verze špatně, specialisté raz za čas zahazují celý kontejner a začínají s čistým štítem.  Proto jsem tam přidal i velikost kontejneru, ta slouží k určování jak jsou dané kontejnery narvané skripty.

URL:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OD_HeKA2gciF9pCwdGx_BDMiA3EsdIUKqcY2rmtZ-3U/edit?usp=sharing

E-mailové notifikace o aktualizaci GTM kontejneru:

Pokud chcete dostávat změny do emailu ve sloupci „Contact e-mail“,  vložíte svůj email a ve sloupci „Send e-mail“ zvolíte „Yes“.

Pokud nastavíte zasílání emailů, přijde vám takový to email:

Subjekt:

GTM container update | client: Jméno webu Website: https://URL vašeho webu Time: 2016-07-12 17:33

Obsah:

Client: Jméno webu
Website: https://URL vašeho webu
Container id: GTM-xxxxxx
Container version: xxxx
Time: 2016-07-12 17:33

Možnost nastavení:

Mezi sloupci G a J  je schovaná šablona email, tu můžete změnit podle vašeho vkusu.

Na listu Change Log jsou záznamy změn.

 

Co je potřeba udělat ?

1) Vytvořit si vlastní kopii dokumentu . Nejlépe prázdného dokumentu:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ixxOrerEu0QEJcM9_aoTm5BcKfwuOs1i3x38OGp35sY/edit?usp=sharing

Soubor > vytvořit kopii…  > Zadat nový název dokumentu > OK

gtm 0 Google spreadsheet make copy

2) Poznačit si ID dokumentu

ID spreadsheet dokumentu bude potřeba pro nastavení skriptu, proto je si nutné toto id poznačit.

V řádku s URL stránky použít CTRL+C a zkopírovat ID dokumentu > vše za /d/ a před /edit bez uvozovek.

V našem příkladu  to je:    1cdwDwDpc2OHiEl-gY8blU90Q1n8LiuAqr0vEFTi-8JY

gtm 1 id Google spreadsheet

 

3) Změnit ID dokumentu v záhlaví skriptů

Prvně je nutné si otevřít editor Google app skriptů.

Nástroje > Editor skriptů  (viz obrázek)

gtm Nástroje editor skriptů

Zde vložit mezi uvozovky poznačení ID spreadsheetu (pokud jste si ho uložili do schránky tak CTRL +V )

gtm 4 vložení ID

4) Nastavení časovače automatického spuštění

Zdroj > Spouštěče aktuálního projektu

gtm 5 Nastavení triggeru

Nastavení spouštěče

Kliknout > Nebyly nastaveny žádné spouštěče. Chcete-li nyní přidat spouštěč, klikněte sem.

Vybrat Spustit > mytime > změnit na > GTMversionChecker

Počítadlo hodin > změnit na > Počítadlo minut

Každou minutu >  změnit na >  Každých 15 minut

Uložit

gtm 6 Nastavení triggeru

Potvrdit autorizace
První spuštění

Vybrat funkci > GTMversion Checker > dát uložit > Ikonka diskety > spustit > tlačítko play

gtm 7 Nastavení triggeru

 

Nastavení položek sledování

Už stačí vyplnit jméno klienta, jeho URL a GTM id a jeho.

Kde získám GTM id?

V horní listě stránky Google tag managera.

gtm 8 gtm id

Nebo si na dané stránce otevřete zdrojový kód stránky (ve win CTRL+U)

A budete hledat kód GTM a z něj si toto ID okopírujete.

<!– Google Tag Manager –>
<noscript><iframe src=“//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-KBMW59
height=“0″ width=“0″ style=“display:none;visibility:hidden“></iframe></noscript>
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({‚gtm.start‘:
new Date().getTime(),event:’gtm.js‘});var f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!=’dataLayer‘?’&l=’+l:“;j.async=true;j.src=
‚//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=’+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,’script‘,’dataLayer‘,‘GTM-KBMW59‚);</script>
<!– End Google Tag Manager –>

 

Limity řešení přes Google Apps script

20k volání načtení dat z URL pomocí Google Apps scriptu / den.

Tento limit platí pro všechny dokumenty dohromady a proto trochu trochu matematiky:

Kontrola 1 URL 1x za 1hod 24 načtení dat /den
Kontrola 1 URL 1x co 15min 96 načtení dat /den  (Doporučená hodnota nastavení triggeru) (30 domén 2880 volání/den)
Kontrola 1 URL 1x co 5min 288 načtení dat /den  (Doporučená hodnota nastavení triggeru) (30 domén 8640 volání/den)
Kontrola 1 URL 1x co 1min 1440 načtení dat /den  (Doporučená hodnota nastavení triggeru) (30 domén 43200 volání/den)

Osobně doporučuji mít nastavenou kontrolu co 10-15min minut. Nižší hodnoty podle mě nemají smysl.

Počet odeslaných emailů  přes Google Apps script 100/ den. => Tohoto limitu se opravdu nebojte.

Líbilo se vám to?

Šiřte  a používejte GTM repoting dle své libosti.

Licence: Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International – Uveďte autora, Zachovejte licenci.

 

.

Napsat komentář