Článek píšu tak v trochu v reakci na paniku a časté dotazy… co dělat dál, když jsem měl rád Universal analytics nesnáším GA4? Jsou tu nějaké alternativy? Ptá se mě na to docela hodně lidí.
Disclaimer: Dlouho používám Google stack, zkusil jsem Matomo, Snoplow, Piwik PRO, Smartlook, MS Clarity, Hotjary, Amplitude, Umami, Mixpanel etc. Ale přesto v 98% času jedu v GA4 + GTM. Přesto v Google analytics ve verzi web & apps a později GA4 dělám od 2019 a už předtím jsem dělal ve Firebase analytics ze kterých vycházejí.
Mé minimální požadavky na webovou analytiku:
- Měření zobrazení stránek
- Měření událostí na míru
- Měření zdroje návštěv po celou dobu návštěvy
- Měření konverzí
- Měření elektronického obchodu
Projdeme si možné nástroje od jednoduchých až ke složitějším.
Jen měření zobrazení stránek
Jde si najít plugini do WordPressu (WP Statistics etc.), analýzu server logů (AWstats). Co měří, která stránka byla zobrazena a případně zdroj příchodu na danou stránku.
Výhody
- Maximální jednoduchost
- Nepotřebuje to souhlas s cookies, protože to neměří uživatele, ale výdej obsahu serverem.
- Nejde to blokovat
- Data jsou uložena na vaše serveru, neposílají se žádným dalším stranám.
- Většinou to je zdarma, případně se platí jednorázová část za pro verzi pluginů nebo koupi software.
- Nezatěžuje to prohlížeč uživatele, tjs nic to nespomaluje, protože měření je na serveru.
- Super jednoduchá instalace. Ve Wordpresu na pár kliknutí nainstalujete plugin a aktivujete ho.
Nevýhody
- Neumí to prakticky nic (ecommerce, konverze, práce s uživateli)
- Neřeší se dočtení článku, ale zobrazení stránky.
- Data mohou obsahovat velké množství robotů / umělé návštěvy. Někdy u malých webu i 60% všech dat. U větších návštěvnosti se to rozředí v reálné návštěvnosti třeba na 10-20%.
- Neočekávejte žádnou podporu, pokud třeba se rozbije plugin automatickou aktualizací, tak prostě máte smůlu a přijdete o všechny data.
- Velmi často se ukládají a dále analyzuji IP adresy uživatelů, což je bez souhlasu proti GDPR.
Cílovka:
- WordPress blog bez aktivního online marketingu.
- Nenáročný majitel malého blogu, kterému prostě stačí vědět kolikrát byla zobrazena, která stránka a je rád, že nemusí nasadit cookie lištu.
- Vlastník nástroje je tvůrce webu / majitel.
Pokud vám to bude stačit, tak proč ne? 🙂 Na menší blogísek bez aktivního online marketingu to může plně stačit.
Update 2024-01-12: Osobní zkušenosti s WP Statistics – Kupodivu to solidně podměřuje i 80% a to i na věcech jako je page_view . Teoreticky to mělo měřit strašně přesně, ale nevím proč to je tak špatné.
Minimalistické 3rd party analytické nástroje
Často se zaměřují na soukromí. Jmenovitě třeba Plausible, Fathom, Counter, umami.is a další
Výhody
- Zaměření na jednoduchost.
- Hrají si na soukromí.
- Základní instalace je jednoduchá, kód do hlavičky stránky.
- Data jsou u třetí strany. Nemusíte se starat o žádné servery.
Nevýhody
- Nic složitější ho tam nezměříte, prakticky měříte jen zobrazení stránky. Občas to umí i vlastní události. U některých nástrojů jde změřit měřit celková hodnota objednávky (ne produkty).
- Mluví se často o soukromí, ale hlavně ze začátku neměli tyto firmy sídla ani majitele. A některé firmy měli sídlo třeba ve střední Americe, mimo EU a právo.
- Minimální napojení na další služby.
- Funkčně se často opírají o otisk IP adresy a UserAgenta, což se v ČR stejně bez aktivního souhlasu NESMÍ používat a ani se na něj nesmí šáhnout analytickým nástrojem. Osobně to nemá rád, protože cookies jdou mazat, zatím co IP adresa se mění těžko. Ale někteří lidé si myslí, že IP adrese není osobní údaj i když JE.
- Nejsou lidi, co by s tím měli zkušenost, minimální podpora.
- Platba za počet odesílaných analytických hitů za měsíc.
Cílovka
- Malý blog, jednoduchá lead stránka s totálně základním online marketingem.
- Cílovka programátor s touhou jako soukromí, co nechce cookie lištu, ale zároveň mu nevadí, že se dělá otisk IP adresy, přestože tím porušuje GDPR.
- Člověk z offline marketingu, co dříve nepoužíval Google analytics a nedělá aktivní online marketing.
Obecně nedoporučuji, zbytečně vyhozený čas a peníze. Velmi brzo narazíte na limit a zjistíte, že z toho nic než totálně základní statistiky nedostanete. Což někomu může stačit.
Za mě raději plugin do WordPressu a nebo něco lepšího, tohle je něco mezi.
Update 2024-01-15: Osobní zkušenosti umami.is . Hrubě ořezané měření, prakticky to umí počet zobrazených stránek a jakých a zdroje návštěv. Custom eventy jdou posílat, ale nejde z nich dělat reporty ani z dat poslaných navíc. Žádná ecommerce ani nastavenín cílu. 4% pageview nadpodměřuje, 3% uživatelů podměřuje.
Na limit 10k eventu/měsíc zdarma jsem se dostal za cca 14dní. Jdu to vypnout. Hodnocení… stačí na měření opravdu velmi malého blogu, nechtějte měřit cokoliv více než je zobrazení stránky.
Live demo Plausible
https://plausible.io/plausible.io
Smartlook, Hotjar, Crazy Egg, MS Clarity etc.
Jsou to nástroj pro měření uživatelské zkušenosti (UX) a né nástroje pro webovou analytiku. Sice často říkají, že dělají produktovou analytiku, protože umí udělat funnel a je to trendy říkat.
Výhody
- Zaměření na vizuální složku, co to umí prodat šéfům a zákazníkům. 😉 Což JE důležité.
- Zaměření na prvek na stránce / danou funkci.
- Lepší pochopení jednotlivce a jeho akcí.
- Dobré při zjišťování chyb na webu.
- Napojení na dotazníky a další funkce pro UX.
Nevýhody
- Z heatmap a nahrávek návštěv toho moc reálně nevykoukáte a je to dost časově náročné.
- Chybí všeobecný detailnější přehled o webu, konverzích a návštěvnosti.
- Neumí pracovat s ecommerce produkty.
Cílovka
- UX specialisté
- Produktový manažeři.
Tyto nástroje byli vyvinuty pro UX, tak nemá smysl dělat, že jsou na něco jiného. Ale to i znamená, že je mohu doporučit na měření UX ;), protože v tom jsou dobré. Takže měřit paralelně s normální webovou analytikou, není to náhrada, ale bonus.
Osobně mám hodně rád MS Clarity, je zadarmo, plné funkcí, mám vývoj.
Update 2024-01-12: Nové osobní zkušenosti s Clarity. Měli teď velký vizuální update. Měří stejně dobře jako GA4. Umí měřit i bez cookies. Podměřovali proti kombu GA4+SGMT o 4%. Což je hodně dobrý.
Matomo
Open source nástroj, co jsem pravidelně zkoušel, co pár let, jestli se nezlepší a ne. Stále prehistorické měření a vzhled. Jde provozovat na malých webech u velkých webů pak strašně bacha, protože na to není dělaný.
Výhody Matomo
- Hlavní výhoda je že si ho můžete nainstalovat na vlastním serveru.
- Tím, že to máte na vlastním serveru, tak měření často není blokované prohlížeči a plugini zaměřenými na soukromí.
- Data nejsou odesílané třetím stranám.
- Minimální inovace je to roky pořád stejně.
- V Matomo jde nainstalovat jako plugin do WordPressu.
- Už to tak moc nepadá jako u verze 1-4, kdy jsem pravidelně přicházel o všechny dat, protože se rozpadla data nebo vznikla díky update nekompatibilní část a už to nešlo opravit.
Nevýhody Matomo
- Vyžaduje čas a úsilí na správu a údržbu. Pokud si Matomo analytics nainstalujete na vlastní server, musíte se starat o jeho bezpečnost, aktualizace, zálohování a řešení případných problémů.
- Pokud používáte cloudovou službu, musíte platit měsíční poplatek podle počtu návštěvníků a akcí na vašem webu a zbavíte se většiny výhod.
- Má omezenou podporu a dokumentaci. Matomo analytics je open source projekt, který spoléhá na komunitu vývojářů a uživatelů. To znamená, že nemusíte dostat rychlou a kvalifikovanou pomoc, pokud narazíte na nějaký problém nebo potřebujete poradit. Dokumentace je také poměrně rozsáhlá a složitá pro začátečníky.
- Občas se to rozbije aktualizací (stalo se mi 2x ) = nikdo vám nepomůže > přijdete o všechny data.
- V ČR vám v tom může pomoci je pár lidí.
- Za mě minimální vývoj, odsouzeno k záhubě, ale stále se drží.
- 2,7% trhu
Update 2024-08-08:
- Za poslední roky z toho ořezali i zakladní funkce jako je filtr na tabulkou a další hromadů věci, které schovali za předplatné per daná funkce, takže bez zaplacení je to prakticky nepoužitelé.
- Placené plugini se platí třeba 200$/rok a ještě některé mají omezenou licenci jen třeba na 1 uživatele, nebo 5 a pak neomezeně a to pak nezaplatíte, za to že mužete dělat základní reportu 1500$ /rok ale 4500$/rok.
- Žádné sekundární dimenze, pokud nezaplatíš.
- Žádné reporty na míru, pokud nezaplatíš.
- Zkušenost z 8 měsíců používání a sběru dat, totální utrpení.
Obecně jejich marketing se skládá z nadávání na GA4 a ne z toho aby svůj nástroj udělali lepší než Google Analytics .
Cílovka Matomo
- Malý až střední obsahový web
- Malý až střed eshop
- Majitel webu s minimálním zájmem o digitální marketing.
- Zaměření na soukromí a vlastnění dat.
Po opakovaných testech silně nedoporučuji.
Live demo Matomo
Piwik PRO
Piwik PRO je nástroj, který vzniknul odtrhnutím od původního Piwiku (dnes Matomo). Oproti dnešnímu Matomo šlapou do vývoje a nastroj je více použitelný, pracují s komunitou, snaží se.
Výhody Piwik PRO
- Asi nejblíže zážitku Google Universal analytics.
- Je to kombinace Analytics vlastního Tag Manageru a Consent Manager
- Možnost sbírat a zpracovávat data v souladu s GDPR a dalšími právními předpisy o ochraně soukromí.
- Možnost vytvářet vlastní segmenty, reporty a dashboardy podle potřeb vaší organizace.
- Když zaplatíte můžete ho mít on-premises nebo v cloudu etc.
- Do 500k návštěv za měsíc v omezení funkčnosti zdarma
- Servery třeba v Německu.
- Napojení na Google ads, Google search console
- V placené verzi napojení na Google big query, Tableau, Looker studio etc.
- 1.4% trhu
Nevýhody Piwik PRO
- 500k návštěv není moc, takže to chce brzo platit a to dost.
- Nutnost instalovat a spravovat Piwik PRO analytics na vlastním serveru nebo využít cloudové řešení od poskytovatele, hlídat si to. (Free verze je v cloudu a jde ta mít placenou)
- Málo lidí, co vám s tím pomůže.
- Dokumentace je, ale to je složitější napoprvé dobře nastavit.
- Kombinace „GA + GTM + Google consent manageru“ může být matoucí, ne vše jde nastavit.
Cílovka pro Piwik PRO
- Malé až velké eshopy a weby.
- Aktivní online marketing.
- Vlastník je oddělení digitálního marketingu.
Cílovka Piwik PRO analytics jsou organizace, které potřebují plnou kontrolu nad svými daty a chtějí alternativu k Universal analytics. Jsou to například e-shopy, mediální společnosti, banky, pojišťovny, vládní instituce nebo neziskové organizace.
Za mě docela dobrá alternativa, ikdyž předem varuji tak snadné to nebude a uvědomíte si, jak byli Google Universal analytics strašně vymakané. Jistě lepší než Matomo.
Piwik PRO (update) má live demo, ale musíte si udělat účet.
Update 2024-09-09, zkušenosti z praxe.
Po 9 měsích měření a práce s daty musím uznat, že je to dobrý tool ve stylu Universal analytics. Jen je docela drahý a to i u menšího webu.
Instalace:
+ GTM Šablona od Sima. Omezení jdou dané nástrojem a ne šablonou
– Čísla dimenzí 🙂. Věc odporná už z Universal analytics.
+ Dimenzí můžete mít až 200 a 20 produktových
– Neumí ecommerce impresion view a click
+ V šabloně od Sima je překladač GA4 ecom vrstvy na Piwik PRO.
– Když chcete odeslat dimenze s pageview: Spuštění Configu, > Nastavení dimenzí > Odeslání page_view
+ Integrace souhlasů s Google consent mode
– Bez souhlasu s IP adresou a daty ze zařízení se rozpadne návštěva a co hit = visit = user
+ (Což jde opravit vlastními reporty a přidáním metriky vstupů.)
+ Oddělení namespace od Matomo
– Heatmapy separátním skriptem (mohlo by to být rovnou v šabloně)
+ Vlastní něco jako tag managment (GTM), ale nic tak dobrého jako je GTM, ale jde to použít.
– Vlastní cookie lišta / consent mode, mám rád vlastní cookie lišty, tohle nejde dostatečně nastavit.
Reporty
+ Custom dashboardy realtime.
– Realně tento report pokud nejste medium co řeší články realtime, tak to prakticky nevyužijete
+ Má spousty základních reportů, co jdou i rozumně rozšiřovat.
– Základní reporty nejdou modifikovat ani skrýt. (Ale jde z nich skoro vždy vytvořit nový custom report)
+ Nečekáte na zpracování dat (ga4 2-3dny), data máte +- hned a to včetně konverzi (ga4 až 12dní)
+ Více atribučních modelů (lineární etc. tjs staré z UA). Není tam nic data drive, což je plus i minus 🙂
– Bez placení se data se mažou po 14 měsících. (Takže zálohujte do GA4, kde data zůstanou.)
+ Všechno je rychlé, nic nepadá.
– Bez placení chybí napojení na BQ. Je to jen pro Enterprise plan (11k+ euro / rok).
+ Pro zdarma export je jen API.
+ Použitelná integrace do Looker studia.
– Opravdu nepovedný plugin do Google sheets, protože je jen jednorázový a neumožňuje aktualizace ani editaci exportu.
+ Napojení na Google Search console a Google ads.
– Ale není to na klik, ale chcete to projekt v Google cloudu, oprávnění a klíče.
+ Není zde sampling, ale můžete si ho sami zapnout, když chcete vykreslit report rychleji.
– Návštěvnost z vyhledávače Seznam není označená jako organika (napsal jsem vývojářům)
+ V placené verzi velmi zajímavé CDP (Customer Data Platform), ale ještě jsem to neviděl v praxi.
Praxe
– V ČR vám s tím velmi málo lidí pomůže. Oficiálně nevím o nikom. (1.4% trhu)
+ Ale můžete se pobavit přímo s CTO na MeasureSlacku.
+ Nástroje je hostovaný u vás nebo v Německu.
+ Nástroj hlásá spousty věcí o soukromí
– Ale při plném nastavení maximálního soukromí se rozpadne návštěva a uživatel a poničí to reporty.
– Nad 500k eventů to začne cena za měsíc velmi rychle růst nahoru , od 600k eventů za 72 Euro až po 11k Euro a ještě dál.
Ve výsledku věřím, že Piwik Pro si své zákazníky najde. Spousty věcí dělají dobře. Dovedl bych si ho představit jako alternativu pro menší weby, co netlačí na marketing nebo jako duální měření s GA4. Rozhodně doporučuji hodně analytikům testnou.
Aktuální asi doporučované kombo pro menší web může být GTM + GA4 + Piwik Pro + MS Clarity.
K čemu vlastně ten Piwik Pro já sám používám, když mám všude GA4?
+ Když chci data z kampaních / událostech realtime.
+ Když chci data o návštěvnosti v ramci dne (a ne až za 2dny)
+ Když chci měřit konverze a chci je vědět hned (a ne až za 12dnů)
+ Když mám malý web a nechci chodit do BQ abych viděl celé data a ne jen 40% data jako je v UI.
Snowplow analytics
Snowplow analytics je open-source platforma pro sběr a analýzu granulárních a bohatých behaviorálních dat na míru pro data aplikaci, kterou chce uživatel vytvořit ve svém vlastním cloudu.
Výhody Snowplow analytics
- Nástroj řeší sběr dat měření.
- Můžete si tam udělat cokoliv, vlastní datové schémata, maximální customizace
- Můžete přes to měřit velmi unikátní monetizační modely.
- Měření všeho od webu, přes aplikace, bez limitů.
- Plná kontrola nad daty, což je super pro zdravotnictví, banky etc.
- Sídlo v Londyně, aktivní komunita.
- Sám si platíš za cloud etc. a nebo si platíš za hosting u SnowPlow.
Nevýhody Snowplow analytics
- Nedostanete žádné uživatelské pěkné rozhraní jen databázi. Takže opravdu jen pro technické geeky.
- Nutnost to celé udržovat při životě na vlastních strojích / cloudu.
- Docela těžké je to rozjet, potřebujete lidi co jsou dost techničtí a rovnou vám všechno navrhnou od nuly. Což je opravdu velká výzva.
- Z dat si musíte všechno postavit, takže je nutné si data i vyčisti, napočítat etc. takže potřebujete i solidní datové analytiky. Jak technické, tak na vizualizace.
- 1.4% trhu
Cílovka Snowplow analytics
- Opravdu velké a složité web a další aplikace.
- Vlastník je celé oddělení datové analytiky / business intelligence.
Nástroj pro opravdu hardcore analytiky, co mají hardcore firmu se jede na datech a má totálně unikátní data a datové modely. Nic pro normální firmy. Cílovka firmy s maximálním důrazem na soukromí a nebo datovými modely co nesedí do zbytku analytických nástrojů.
Snowplow nemá demo
Doporučuji si zkusit Snowplow mikro. A nebo si zažádat o demo trial https://try.snowplowanalytics.com/
Adobe Experience Cloud
Je to vyladěný dospělý analytický nástroj pro korporace a je opravdu drahý, chce to velké smlouvy na dlouhou dobu. Je to docela standardizované a má to docela kvalitu.
Výhody Adobe Experience Cloud
- Dospělí analytický nástroj, obsahující opravdu všechno.
- Léta vývoje, v poslední době se snahou o inovace.
- Poskytuje škálovatelnost, bezpečnost a spolehlivost.
- Dobrý pro práci ve velkých teamech.
- Dobré pro super velké korporace a banky.
- Silné napojení na ekosystém Adobe.
Nevýhody Adobe Experience Cloud
- Je to opravdu drahý a vyžaduje dlouhodobé smlouvy a závazky.
- Může být složitý na nastavení a používání, zejména pro menší a střední podniky, které nemají dostatek zdrojů a expertízy.
- Specialisté, co to umí jsou super drazí a velmi často si dost drží své know how.
- Může být obtížné integrovat s jinými nástroji a platformami, které nejsou součástí Adobe ekosystému.
- Může být omezený v možnostech přizpůsobení a inovace, protože je založen na standardních řešeních.
- Bacha na nové funkce, velmi často moc nefungují.
- Strašně záleží, kdo vám to nastaví a jak, tím že tam je strašné množství nastavení může být výsledek docela peklo používat.
- 5% trhu
Cílovka Adobe Experience Cloud
- Velké nadnárodní korporace a jejich weby.
- Vlastník je zahraniční matka 🙂 .
Adobe Experience Cloud je určen především pro velké a globální organizace, které potřebují řešit složité a rozmanité online marketingové výzvy. Tyto organizace mají obvykle velké množství dat, zákazníků a kanálů, které potřebují efektivně spravovat a optimalizovat. Také mají dostatek rozpočtu, personálu a know-how pro využití plného potenciálu Adobe Experience Cloud.
Tahle věc se nekupuje, tu dostanete v korporátu / od zahraniční matky.
Google analytics 4
Jsou Google analytics 4 tak strašné?
Ne, jsou to spíše emoce, nadávají nad tím, že lidem byli sebrány Google Universal analytics, které byli zdarma a až moc dobré. Hodně lidí už zapomnělo, jak dlouho se učili Universal analytics a jak jsou pro nováčka složité.
Výhody GA4
- Free napojení na Google Big query, což je ale funkce pro pokročilé analytiky
- Měření webu i mobilních aplikací na jednom místě, stejně.
- Práce se souhlasem s cookies a možnost měřit i bez cookies.
- Google ecosystem… Google ads, Google search console, Google tag manager, Youtube, Google cloud etc.
- Už vyřešené problému s Evropskou unií kvůli soukromí a přeposílaní data mezi Us a Eu, které jistě budou znova napadeny.
- Přes 85% trhu. Takže je dostatek lidí se zkušenostmi.
- Je to standard, za rok dva to bude umět každý.
- Rapidní vývoj, neustále jsou tu novinky a vylepšení.
- Využití strojového učení pro dopočet chování uživatelů, co neměli cookies, predikce budoucího chování uživatelů, identifikace klíčových segmentů zákazníků etc.
- Za mě na naučení jednodušší než Universal analytics.
- Celé rozhraní a reporty jdou nastavit více na míru danému projektu. Vlastní menu, vlastní reporty.
- Jde dělat velmi složité a komplexní publika pro GA4 a ty exportovat do Google ads.
- Sjednocení konverzí s Google ads.
- Napojení do všech klasických nástrojů jako je Looker studio, Google sheets, Data API, Google big query etc.
- Velká část základního nastavení jde udělat přes Managment API. Navíc je tu super projekt od Ben Kuehn na nastavení přes Google sheets.
Nevýhody GA4
- Uživatelské rozhraní
- Je zmatečné, je tu část reporting a explorer a reklama. Každá část se chová trochu jinak, má jiné pravidla.
- Omezení možnosti filtrovaní v UI (bude vyřešeno v budoucnu)
- Není tu tolik předpřipravených reportů. A když si je uděláte tak hotové nové custom reporty nejde kopírovat do dalších GA4 property.
- Dopočítávaní dat v rozhraní, které trvá většinou 2dny.
- Thresholding, schovávání dat identifikující jednotlivé uživatele
- Zmatečné defaultní nastavení GA4 reporting identity, co zkazí dojem díky zvýšené anonymizaci.
- Nutnost se naučit používat Google big query, pokud chcete dělat pokročilý reporting nebo analytiku.
- Limit 1M exportu do Google big query, pak to chce obejít a nebo platit.
- Nepřepočítané data jsou složitější na pochopení a práci s nimi.
- Velkou část návrhu pokročilé implementace si musíte udělat na míru. Což lidi paralyzuje, protože zatím moc neexistují veřejně známé best practice.
- Zákaz práce s osobními údaji uvnitř GA4.
- Naštvaní uživatelé, což je trendy.
- Lidem byl sebrán super nástroj (UA), co byl zdarma.
- Je to jiné. Lidi se to budou muset naučit, což ale platí pro každý nový nástroj. Ale nechtějí do toho znova investovat čas na učení.
- Lidi v tom nemají zkušenosti.
- Vypnulo to „zcela bez varování“. Takže je tu spousty takových, co jsou strašně překvapení a ignorovali tuny emailu a upozornění, že mají přejít z UA na GA4 nemohou teď najít žádné volné analytiky, protože je potřebují všichni.
- Analytici jsou vyčerpaní, protože to násobně náročnější v tom pracovat z důvodu neznalosti, nejistoty, nezkušenosti. Je velmi jednoduché na to nadávat a neřešit to.
- Práce s komunitou byla od Google poslední dva roky mizerná, ale dost se to zlepšilo, jsou návody, videa, certifikace.
Live demo GA4
Chcete utéct od Google analytics 4?
Moje doporučení je měřit paralelně v GA4 a v novém nástroji. Protože je dost možné, že zjistíte, že sice “mají být” GA4 strašné, ale velká část alternativních nástrojů je násobně horší. Proto si v tomto nespalte mosty. Většinou nepochopení GA4 a následná nenávist je jen z toho, že nemáte správně základní nastavení a nikdo vám to nevysvětlil na reálných příkladech vašeho projektu.
První firmy od Google analytics začali utíkat při příchodu cookie bannerů a další to zkoušeli následující roky. Bylo to cca 5% při tom, že GA má 72-87% trhu, dle různých měření a studií, takže žádný velký exodus se nekonal. Ti to zkoušeli se pak velmi často vrátili ke GA4. Zaprvé se jen naučili používat, taky narazili na realitu alternativ a zjistili, že jsou na použiti násobně těžší.
Co já? Zkusil jsem si různé varianty analytický nástrojů. Jako data geek bych si u některých projektů bych si dovedl velmi dobře představit použití Snowplow z důvodů plné volnosti a bezpečnosti.
V reálu zůstávám u GA4. Většinu, co jsem mě štvalo jsem už pochopil díky 4 rokům zkušeností s GA4 (GA web & apps), teď už to 95% znám opět nazpaměť jako u UA. Reálně mám pocit, že tam až na pár detailů moc velkých už rozdílů nevidím. Je tam více možnosti, jak jsem řešit věci, což může být občas náročné vymyslet správně.
Je nutné se naučit dělat věci v GA4 podle aktuální „do your best“ a neřešit, že se to třeba za půl roku změní, tjs nastavovat to vždy pro daný okamžik a naučit se žít se změnami. Hodně vás proces učení s GA4 posadí na zadek a padne vám ego, když nějakou dobu prostě nevím a je nutné se naučit říkat „nevím“ a pak se to snažit doučit a někdy se na to i vykašlat a odložit daný problém na jindy až o tom někdo něco napíše a nebo se potkáte s dalším analytikem a pokecáte. Rozhodně ti, co se z GA4 neposerou budou násobně cennější pro trh a budou dospělejší analytici. Jistě to dost lidi semele, ale to je osud. Ale je nutné si uvědomit, že třeba 80% všech klientů bude mít třeba dalších 10let GA4, takže tomu nemůžete moc utéct a pokud se jim budete vyhýbat, tak si jen škodíte, takže doporučuji překousnout vnitřní blok a pustit se do učení. Bude to snadné? Ne. Vyplatí se to? Ano.
Samozřejmě je další hromada nástrojů, co jsem ještě nestihl pořádně otestovat PostHog (testuji na tomto článku 🙂 ) , Amplitude, Mix panel (mám na jednom projektu, ale jde o mimo mě.). Čím více jsem si zkusil nástrojů, tak si uvědomuji, jak Google Universal Analytics byli vymakané, předimenzované a na svou cenu zdarma totálně bezkonkurenční.
Update 2024-01-12: Osobní zkušenosti s Amplitude. Podměřuje cca 12%. Bez zaplacení je to strašně omezený nástroj a reálně nepoužitelný. Libí se mi tam spousty principů, jako je pojmenovávání a kategorizování eventu a jejich majitelnů etc.
Update 2024-01-12: Osobní zkušenosti s PostHog. Je to takový hodně vývojářský nástroj. Na složitější vizualizace to není, ale už umí dělat notebook. AB testy fungují jen pokud si to hostujete u sebe nebo zaplatíte. Dotazníky mi reálně nefungovali a to jsem se hodně snažil (udělali pár update, asi už to funguje). Po vypnutí / odstranění kódu mi to v datech ukazuje, že tam je stále návštěvnost v menších desítkách. Co do měření to spíše HODNĚ nadměřuje, tjs bere to roboty jako reálné uživatele.
Update 2024-09-09: Jsem udělal aktualizaci kolem Piwik Pro
Update 2024-09-11: Amplitude udělalo aktualizaci UI. Nejsem zde schopen ani udělat report source / medium a už vůbec source / medium / kampaň 🙂 .
Reálně měřim na test na tomto webu přes wp plugin WP Statistics, GA4, Umami, Matomo, Piwik pro, MixPanel, Amplitude a MS Clarity. Cíle je po pár měsících udělat vyhodnocení, jak to měří nebo neměří stejně.
Feedback
Napište mi na PM na Facebooku, Linkedinu. Neobtěžujte se prosím mi psát, že tam mám někde překlep nebo hrubku. Ano, nevidím to tam a nedělám to naschvál. Kritiku a své zkoumání zaměřte na informace a ne na formu. Děkuji.