Oprava chybějící návštěvnosti z Android-app v Google Universal analytics

O co jde?

Ve starých Legacy Google analytics (ga.js) je možné vidět návštěvnost ze zdrojů začínajících com , jedná se o návštěvnost z Android aplikací. Tato návštěvnost v novějších Google Universal analytics už není a padá do přímé návštěvnosti (Direct). Tento návod opravuje chybu implementace UA co je hlášená od 2012. Prakticky jde o to, že UA (analytics.js) neumí pracovat s referralem android-app:// .

Ukázka z dat ze starých původních Google analytics:

 

Vysvětlení dat:

Pojmenování com.něco.něco odpovídá aplikaci v obchodu Google play.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.gm > Gmail

Návštěvnost z

com.google.android.gm je Gmail

com.google.android.googlequicksearchbox  je aplikace Google

com.google.android.talk je Google Hangout

com.google.android.apps.plus je Google plus

Jsou tu i další aplikace mimo Google:

com.facebook.katana je hlavní aplikace Facebooku

com.facebook.lite je odlehčená aplikace Facebooku

com.twitter.android je Twitter aplikace

com.slack je Slack

com.instagram.android je Instagram

O jako velkém objemu návštěvnosti se bavíme?

Záleží na tipu webu a jeho cílovce, ale průměrně takto najdu dalších 10% další organické návštěvnosti získané z přímé návštěvnosti. U silně mobilně zaměřených webu to může být i 2-3x tolik. Celkově se tyto procenta zvyšuji s neustálým růstem mobilní návštěvnosti.

Jak to opravit?

  1. Přidat data o zdroji návštěvnost mimo klasické UA, takže vlastní dimenze (custom dimension) z opravdovým plným referralem.
  2. GA filtrem opravit přímou návštěvnost na opravdové hodnoty.

Bonus pro chytré samostatné hlavy:

Pokud chcete, tak ještě navíc můžete návštěvnost z com.google.android.googlequicksearchbox přejmenovat na medium „organic“. A z com.facebook.katana a dalších aplikací sociální sítí udělat „social“.

1) Přidání vlastní dimenze s referralem do Google Universal analytics.

  1. Jít do Google analytics  > Administrace (Admin) > Služba (Property)  > Vlastní definice (Custom Definitions ) >Vlastní dimenze  (Custom Dimensions)
  2. Dát nová dimenze  ( New custom dimension)
    1. Zde ji pojmenovat proměnou, já ji říkám True referral
    2. Nastavit Rozsah (scope) na Rozsah na Požadavek na server (Hit)
    3. Vytvořit a zapamatovat si číslo vytvořené dimenze.
  3. Jít do Google tag manager a vybrat daný kontejner
  4. Jít do proměnné (variables) a v Integrované proměnné (Built-In Variables) konfigurovat > povolit proměnou Referrer
  5. Jít do vaši proměnné Google analytics variable a tam přidat ve vlastních proměnných (custom variables) vaši novou dimenzi, číslo dle GA.  Hodnota {{Referrer}}
  6. Uložit a otestovat, zveřejnit kontejner.

2) Vytvoření Google analytics filtrů pro opravu návštěvnosti.

Důsledně doporučuji si to první otestovat na separátním testovacím Google analytics pohledu a pak pokud se líbí to dát na hlavní GA profil.

Pro opravu zdroje návštěvnosti

Návod step by stop pro založení filtru

Jít do Google analytics > Administrace > zvolit daný pohled (view) >

  1. Název filtru Android app filter source
  2. Typ filtru – Vlastní
  3. Pole A -> Výpis A >  „True referral“ (vámi vytvořená custom dimenze s referralem)
    ^android.app...(.*)
  4. Pole B -> Výpis B  > Médium kampaně   Hodnota (none)
  5. Výstup do -> konstruktoru  > Zdroj kampaně $A1
  6. Pole A je povinné. Ano
  7. Pole B je povinné. Ano
  8. Přepsat pole výstupu Ano
  9. Rozlišovat malá a velká písmena ne

Popis funkce:

Pokud hodnota medium je (none) a ve vlastní dimenzi je odpovídá hodnota referreru regulárnímu výrazu, tak je předpsana hodnota zdroje návštěvy za získanou hodnotu z referreru.

Pro opravu média návštěvnosti

Návod step by stop pro založení filtru

Jít do Google analytics > Administrace > zvolit daný pohled (view) >

  1. Název filtru Android app filter medium
  2. Typ filtru – Vlastní
  3. Pole A -> Výpis A >  „True referral“ (vámi vytvořená custom dimenze s referralem)
    ^android-app:.*
  4. Pole B -> Výpis B  > Médium kampaně   Hodnota (none)
  5. Výstup do -> konstruktoru  > Médium kampaně android-app
  6. Pole A je povinné. Ano
  7. Pole B je povinné. Ano
  8. Přepsat pole výstupu Ano
  9. Rozlišovat malá a velká písmena ne

Popis funkce:

Pokud hodnota medium je (none) a ve vlastní dimenzi je odpovídá hodnota referreru regulárnímu výrazu, tak je předpsana hodnota média pevně na „android-app“.

Výsledek:

Snížila se vám o trochu přímá návštěva a přibylo nové médium a nové zdroje návštěv.

Tímto krokem jste získali proměnou co můžete využít kromě této opravy i na dalších místech kde vám GA říkají něco jiného :), třeba vám umožní rozpad podle domény Google, třeba .cz .sk etc.

Ze zajímavostí vam opravdový referal ukáže, třeba i to že z aplikací z aplikací je reálně trafik 12x vyšší než jsem budeme opravovat, protože daný trafik má sice referer android-app ale je pak přepsán na něco jiného.

Další zajímavosti je Doubleclick, který v referralu předává velmi pěknou sadu dat.

Je zde vidět i další různé data:

doména.cz/ email   android-app://com.google.android.gm  – Sice máte označené UTM, ale vidíte že to slo z Gmailu 😉 , tento pohled na původně referrer nepřesaný UTM se opravdu hodí.

google / cpc    android-app://com.google.android.googlequicksearchbox – Reklama v aplikaci Google.

google / organic android-app://com.google.android.googlequicksearchbox/https/www.google.com – Správně označená organika z android mobilu z aplikace Google.

 

Za mě je tato úprava dost důležitá, vzhledem k rostoucímu počtu přístupů na webu z mobilů, problém bude čím dál větší.

Komentáře řešte na sociálních sítích, stačí mě tam označit, když budete chtít odpověď. 

.