O co jde?
Ve starých Legacy Google analytics (ga.js) je možné vidět návštěvnost ze zdrojů začínajících com , jedná se o návštěvnost z Android aplikací. Tato návštěvnost v novějších Google Universal analytics už není a padá do přímé návštěvnosti (Direct). Tento návod opravuje chybu implementace UA co je hlášená od 2012. Prakticky jde o to, že UA (analytics.js) neumí pracovat s referralem android-app:// .
Ukázka z dat ze starých původních Google analytics:
Vysvětlení dat:
Pojmenování com.něco.něco odpovídá aplikaci v obchodu Google play.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.gm > Gmail
Návštěvnost z
com.google.android.gm je Gmail
com.google.android.googlequicksearchbox je aplikace Google
com.google.android.talk je Google Hangout
com.google.android.apps.plus je Google plus
Jsou tu i další aplikace mimo Google:
com.facebook.katana je hlavní aplikace Facebooku
com.facebook.lite je odlehčená aplikace Facebooku
com.twitter.android je Twitter aplikace
com.slack je Slack
com.instagram.android je Instagram
O jako velkém objemu návštěvnosti se bavíme?
Záleží na tipu webu a jeho cílovce, ale průměrně takto najdu dalších 10% další organické návštěvnosti získané z přímé návštěvnosti. U silně mobilně zaměřených webu to může být i 2-3x tolik. Celkově se tyto procenta zvyšuji s neustálým růstem mobilní návštěvnosti.
Jak to opravit?
- Přidat data o zdroji návštěvnost mimo klasické UA, takže vlastní dimenze (custom dimension) z opravdovým plným referralem.
- GA filtrem opravit přímou návštěvnost na opravdové hodnoty.
Bonus pro chytré samostatné hlavy:
Pokud chcete, tak ještě navíc můžete návštěvnost z com.google.android.googlequicksearchbox přejmenovat na medium „organic“. A z com.facebook.katana a dalších aplikací sociální sítí udělat „social“.
1) Přidání vlastní dimenze s referralem do Google Universal analytics.
- Jít do Google analytics > Administrace (Admin) > Služba (Property) > Vlastní definice (Custom Definitions ) >Vlastní dimenze (Custom Dimensions)
- Dát nová dimenze ( New custom dimension)
- Zde ji pojmenovat proměnou, já ji říkám
True referral
- Nastavit Rozsah (scope) na Rozsah na
Požadavek na server
(Hit) - Vytvořit a zapamatovat si číslo vytvořené dimenze.
- Zde ji pojmenovat proměnou, já ji říkám
- Jít do Google tag manager a vybrat daný kontejner
- Jít do proměnné (variables) a v Integrované proměnné (Built-In Variables) konfigurovat > povolit proměnou
Referrer
- Jít do vaši proměnné Google analytics variable a tam přidat ve vlastních proměnných (custom variables) vaši novou dimenzi, číslo dle GA. Hodnota
{{Referrer}}
- Uložit a otestovat, zveřejnit kontejner.
2) Vytvoření Google analytics filtrů pro opravu návštěvnosti.
Důsledně doporučuji si to první otestovat na separátním testovacím Google analytics pohledu a pak pokud se líbí to dát na hlavní GA profil.
Pro opravu zdroje návštěvnosti
Návod step by stop pro založení filtru
Jít do Google analytics > Administrace > zvolit daný pohled (view) >
- Název filtru
Android app filter source
- Typ filtru – Vlastní
- Podtyp – Pokročilé
- Pole A -> Výpis A > „True referral“ (vámi vytvořená custom dimenze s referralem)
^android.app...(.*)
- Pole B -> Výpis B > Médium kampaně Hodnota
(none)
- Výstup do -> konstruktoru > Zdroj kampaně
$A1
- Pole A je povinné.
Ano
- Pole B je povinné.
Ano
- Přepsat pole výstupu
Ano
- Rozlišovat malá a velká písmena
ne
- Uložit
Jak to bude vypadat?
Popis funkce:
Pokud hodnota medium je (none) a ve vlastní dimenzi je odpovídá hodnota referreru regulárnímu výrazu, tak je předpsana hodnota zdroje návštěvy za získanou hodnotu z referreru.
Pro opravu média návštěvnosti
Návod step by stop pro založení filtru
Jít do Google analytics > Administrace > zvolit daný pohled (view) >
- Název filtru
Android app filter medium
- Typ filtru – Vlastní
- Podtyp – Pokročilé
- Pole A -> Výpis A > „True referral“ (vámi vytvořená custom dimenze s referralem)
^android-app:.*
- Pole B -> Výpis B > Médium kampaně Hodnota
(none)
- Výstup do -> konstruktoru > Médium kampaně
android-app
- Pole A je povinné.
Ano
- Pole B je povinné.
Ano
- Přepsat pole výstupu
Ano
- Rozlišovat malá a velká písmena
ne
- Uložit
Jak to bude vypadat?
Popis funkce:
Pokud hodnota medium je (none) a ve vlastní dimenzi je odpovídá hodnota referreru regulárnímu výrazu, tak je předpsana hodnota média pevně na „android-app“.
Výsledek:
Snížila se vám o trochu přímá návštěva a přibylo nové médium a nové zdroje návštěv.
Tímto krokem jste získali proměnou co můžete využít kromě této opravy i na dalších místech kde vám GA říkají něco jiného :), třeba vám umožní rozpad podle domény Google, třeba .cz .sk etc.
Ze zajímavostí vam opravdový referal ukáže, třeba i to že z aplikací z aplikací je reálně trafik 12x vyšší než jsem budeme opravovat, protože daný trafik má sice referer android-app ale je pak přepsán na něco jiného.
Další zajímavosti je Doubleclick, který v referralu předává velmi pěknou sadu dat.
Je zde vidět i další různé data:
doména.cz/ email android-app://com.google.android.gm – Sice máte označené UTM, ale vidíte že to slo z Gmailu 😉 , tento pohled na původně referrer nepřesaný UTM se opravdu hodí.
google / cpc android-app://com.google.android.googlequicksearchbox – Reklama v aplikaci Google.
google / organic android-app://com.google.android.googlequicksearchbox/https/www.google.com – Správně označená organika z android mobilu z aplikace Google.
Za mě je tato úprava dost důležitá, vzhledem k rostoucímu počtu přístupů na webu z mobilů, problém bude čím dál větší.
Komentáře řešte na sociálních sítích, stačí mě tam označit, když budete chtít odpověď.
GA4 Update
V GA4 to je stejně jako u GA3. Nic se neměří. Hádám, že by bylo zajímavé to zase opravit.