Rubriky
Blog o webové analytice

Client-side a server-side měření vs. Google server-side tagging (sGTM)

Jde mi trochu o narovnání pojmů v komunitě.

Client-side měření

Princip

JavaScript kód vložený do webové stránky načtené u uživatele v prohlížeči sbírá data o uživatelském chování a odesílá je přímo analytickému nástroji. To samozřejmě závisi na souhlasu uživatele s měření a reklamou a následovném nastavení, které může umožňovat měřit bez využití uložiště na straně uživatele a neměřit uživatelské data, ale statické data (ořezané data o využívání webu).

Výhody

  • Snadná implementace
  • Široká kompatibilita s různými platformami a nástroji
  • Hodně dokumentace a umí to hodně lidí.
  • Provoz je zdarma.
  • Je to transparentní vůči uživateli, protože on může vidět u sebe v prohlížeči, jaké data se kam posílají.

Nevýhody

  • Náchylnost manipulaci
  • Závislost na klientském prohlížeči a jeho nastavení(adblockery, omezení prohlížečů)
  • Všechno je veřejné, protože to může odchytit uživatel.

Pro koho to je?

Pro všechny weby a to platí pro 98% případů.

Ve většině případů jsou tyto data posílána přímo do měřících nástrojů analytických či reklamních. Tyto data mohou být vstupem pro Google server-side tagging.

Chci vědět více?

Implementace GA4 přes Gtag.

Facebook pixel

Server-side měření

Princip

Data o uživatelském chování se sbírají na web serveru. Návštěvník nemůže nic blokovat, protože nic neteče přes jeho prohlížeč. Neslouží to pro obcházení limitů GDPR a eprivacy, na vytváření cookies, používání IP adresy etc. a posílání e-mailu uživatele třetím straná je potřeba aktivní souhlas uživatele.

Výhody

  • Vyšší přesnost, není zde prohlížeč uživatele, který by něco mohl blokovat.
  • Bezpečnost. Většinou tyto data nejde manipulovat.
  • Možnost sbírat data o klientských prohlížečích a zařízeních, která nepodporují JavaScript.
  • Můžete si posílat i neveřejná data jako je marže. Když má souhlas s měření obejde blokátory reklamy a některé omezení prohlížečů.
  • Jde tak měřit statistické data o využívání služby / web serveru bez souhlasu, tjs data bez identifikátorů uživatele (uložiště na straně uživatele, data ze zařízení uživatele IP adresa etc., e-mail etc.) 
  • Možnost takto měřit třeba jen část věcí jako jsou konverze do Google ads a nebo jen Facebook konverze. Nemusíte měřít vše hned od začátku.

Nevýhody

  • Složitější implementace.
  • Kompatibilita s menším počtem nástrojů (tímto zdravím do Skliku 😉 )
  • Nejsou zde velmi často data navíc, které by vznikly napojením na další weby nebo by byli sbírány javascriptem.
  • Samotná kombinace (bez sGTM) dat v GA4 Client-side a Server-side často vytváří velmi matoucí dat jak pro lidi, tak pro strojové učení.
  • Potřeba už hodně znalého specialisty na vyděladění měření.
  • Jakákoliv změna potřebuje programátory
  • Nutnost sledovat všechny změny na straně nástrojů.

Pro koho to je?

Pro pár webů, typicky posílání dat o marži nebo třeba kvalitních leadů později až se stanou. Reálně to už je pro pokročilé projekty.

Tyto data jsou mohou být vstupem pro Google server-side tagging nebo jsou odeslány přímo do měřící nástrojů.

Chci vědět více?

Google measure protocol.

Meta convesion API

Google ads enhanced conversions

Linkedin conversion API

 

Google server-side tagging (sGTM)

Princip

Mnoho lidí se domnívá, že Google server-side tagging (sGTM) je nástroj pro server-side měření. Ve skutečnosti je sGTM analytická proxy hostovaná na vlastním serveru, která umožňuje přeposílat data z klientského měření (prohlížeč) či serverové měření (web server) a modifikovat je. Samotné sGTM nic o sobě nezměří, potřebuje vnější vstup a pak až je možněno odeslat i další data navíc jako by jste je posílaly z vlastního web serveru, jen je to z sGTM. A taky neslouží to pro obcházení limitů GDPR a eprivacy… stále na to potřebujete souhlas, dle daného rozsahu odesílaných dat. Google říka „server-site tagging“ a ne „server-site tracking“, protože jsou to odlišné věci.

Výhody

  • Snížení datové a výpočetní náročnosti na straně prohlížeče uživatele. Příklad danou konverzi 1x změříte skrze GA4 a pak ji na straně sGTM rozšlete do Google ads, Facebooku, Instagramu, Linkedinu a Tiktoku. Do těchto nástrojů ji párujete třeba přes email návštěníka.
  • Pomáhá s dodržování GDPR a ePrivacy, protože umožňuje lepší kontrolu na daty. Data prochází skrze váš server, takže je může jakkoliv ořezávat než tyto data putují dále. Třeba částečně mazat IP adresu a tím ji anonymizovat.
  • Můžete třeba i detekovat spam boty a jejich data zahazovat.
  • Umožňuje při vysokém skillu analytika dělat složitosti jako je vlastní řízení návštěvy, což umožňuje třeba přechody uživatele mezi více weby a aplikacemi bez přerušení návštěvy etc.
  • Možnost obejít některé limity klientské implementace a někdy i opravit data, co nejdou jiným způsobem změnit z důvodu blokece ze strany dodavatele webového řešení.
  • Můžete dělat i minimalistické implemenetace, kde upravíte marže jen pro Google ads konverze a to nemusí být tak moc drahé.
  • S hostováním sGTM vám může pomoci třeba i služba stape.io, kde se i zároveň můžete podívat, co všechno za triky tam jde dělat. https://stape.io/solutions 
  • Lepší kvalita dat při kombinaci klientského měření a sGTM, méně blokování. Tím, že můžete hostovat měřící skripty na vlastní doméně, tak získáte 5-12% více naměřených dat.
  • Některé země zaměřené více na soukromí, pak požadují používání takového oddělení měření od uživatele, pokud chcete měřit anonymní data, protože jinak nejde oddělit službu od uživatele a služba vidí jeho reálnou IP adresu a další detaily o zařázení. Takže jinak se bez sGTM bez souhlasu vůbec anonymně neměří ani není povolenou stáhnout návštěvníkem skripty od analytiky a reklamních systémů.

Nevýhody

  • Bez kvalitního client-site či server-site měření to samo o sobě nic neměří.
  • Kromě implementace je potřeba počítat i s nějakou údržbou. Je dobré si hlídat naklady, aby vám to někde neuteklo.
  • Celkově to zvyšuje složitost implementace, musíte umět další nástroj.
  • Není to zadarmo, zvláště u velkých webu to může být dražší. Cena roste z růstem webu. Jde začít na cca 300kč / měsíc u super malého blogu, kde se skoro nic neměří až po cca 9000kč / měsíc u webů s desítkami miliónů návštěv.
  • Když nefunguje sGTM nebo je poddimenzované, tak vše co jde přes něj neměříte.
  • Kombinace klietského a server měření přes sGTM umožňuje o hodně lepší kvalitu dat z měření, což je už opravdu vyšší dívčí. Takže je potřeba zdatného webového analytika.
  • A zároveň pozor, začinají se objevovat lidé a agentury, co nabízejí sGTM a zároveň ani pořádně neumí webovou analytiku a jejich cíl není měřit lepší data, ale čistě vytvořit měření pro měření a to naúčtovat klientům a ideálně s měsičním poplatkem za údržbu. 

Pro koho to je?

Pro pokročilé projekty, které ví k čemu to využít. Pokud nemáte základní klientské měření dobře nastavené, tak to je vyhazování peněz. Občas to někteří specialisté nasazují klientům, kteří to opravdu nepotřebují, reálně to mají na hraní, platí to klient a né oni. Je to dobrá věc, kdy to umíte využít, reálně to bude dobré třeba pro 10% projektů.

Chci vědět více?

Základní dokumentace Google ke sGTM.

Nejvýhlášenější kurz na sGTM má asi super známý Simo Ahava. Není levný, ale asi to je to nejlepší. Má i super články na toto téma.

Další super zdroj je Julius Fedorovicius a jeho analytics mania.

 

Pro rejpaly, nepočítám kočkopes typu, že na sGTM hostuji obrázek a tí měřím.

.