Pojďme se pobavit o modelu Google Gemini 3.0 Pro
Mám za sebou několik dní intenzivního testování, kdy jsem model zapojil do svého každodenního workflow. Z mého předchozího postu na Linkedinu to možná mohlo vypadat, že jsem vůči novému modelu skeptický nebo že není dobrý. Rád bych to uvedl na pravou míru: Je to opravdu dobrý model.
Nicméně, s tím, jaký „hype“ Google budoval zhruba 5 měsíců před vydáním, jsem já osobně očekával revoluci.
Dostali jsme „jen“ skvělou evoluci. Pojďme se podívat na detaily v jednotlivých kategoriích.
Věřím, že to pro mnohé však bude revoluce a to bude jen díky tomu, že nezkouší neustále všechny nové modely. Takže rozdíl mezi starší zkušeností a zkušeností z Gemini 3.0 Pro bude větší.
Kapitola 1: Past klesajících výnosů v „chytrosti“

Model je opravdu chytrý. O tom není sporu.
Problém je v tom, že obecně i konkurenční modely jsou dnes s „chytrostí“ tak daleko, že pro běžné dotazy se rozdíly stírají. Už dávno nejsme v době skoku mezi GPT-3 a GPT-4. Dnes se rozdíl mezi Gemini 3.0, reasoningem v GPT-5.1 a dalšími modely hledá lupou. Prakticky jsme se dostali do stavu, kdy na 90 % základních otázek, které položí normální uživatel, odpoví všechny modely plus mínus stejně dobře.
Kde tedy ten rozdíl je?
Je to jen v těch zbylých pár procentech „edge cases“. Jsou to situace, kde využijete plný potenciál reasoning modelů, tedy momenty, kdy necháte model 20–30 minut provádět výpočet, ověřovat kroky a formulovat finální odpověď.
Tady narážíme na paradox: Jak se model dostane nad určitý level chytrosti, běžný uživatel to pociťuje méně a méně. Pro napsání e-mailu, shrnutí textu nebo nápad na večeři už prostě nepotřebujete Einsteina, stačí vám schopný asistent. A toho už mají všichni.
PS: Vypnutím přístupu k internetu pro Gemini 3.0 Pro model zhloupne. Což jde pozorovat třeba na emoji seahorse.
Kapitola 2: Vizuální revoluce, kterou (ne)využiju
Jako hlavní inovaci u Gemini 3.0 Pro (Nano Banana Pro) vidím násobně lepší práci s obrazem a multimodalitu obecně. Google zde udělal obrovský kus práce. Tato schopnost umožnila modelu získat ve spoustě syntetických benchmarků naprosto skvělé skóre a v práci s obrázky momentálně dominuje. Zde si rozhodně zaslouží ocenění.
Na druhou stranu musím být upřímný, je to něco, co já osobně ve své praxi téměř nevyužívám. Pracuji s textem, kódem a daty. Pro textově orientované uživatele je to ale „nice-to-have“ funkce, která nemění pravidla hry.
Pokud se pak nevyužijete této výhody s obrázky , tak benchmarky zaměření na text, pak už nevypadali tak ustřeleně.
PS: Nano Banana Pro je jen pro platící uživatele a nebo přes klasicky placené API.
Kapitola 3: Rychlost a stručnost jako klíčová výhoda
To, co se mi na tomto modelu líbí nejvíce a proč ho teď zapínám častěji, je rychlost.
Gemini 3.0 Pro umí odpovídat o zhruba polovinu rychleji (Můj pocit, hlavně úvodní lag než začne vypisovat) než konkurenční GPT-5.1 Thinking Extended. A není to jen o latenci. Je nutné říci, že Gemini píše kratší odpovědi a jde více k věci.
V tomto kontextu už teď netrpělivě vyhlížím Google Gemini 3.0 Flash. Který si v pohodě dát stejně jako GTP5.1 Instant na zkratku a budu jednoduše na klik vyvolávat. Na Flash verzi taky čekám kvůli ceně, protože Gemini 3.0 pro není vůbec levný na provoz skrze API.
Kapitola 4: Programování, Google srovnal krok

Oblast, kde lze „chytrost“ stále objektivně škálovat a měřit, je programování. Zde mám pocit, že je to konečně na stejno, kde Google srovnal krok s OpenAI a Anthropic.
Co se mi líbí:
- Okno 1M tokenů, za tě stále velké plus. Což uměla už Gemini 2.
- Některé one-shoty celých programů jsou působivé.
- For Windsurfu / VS code jménem Antigravity. Zde jsou free limity a testuji to. Zde Google vyhrává na tom, že to je prostě zadarmo, občas to má bugy, ale za tu cenu super. Reset limitů je co 5hodin. Jde tam paralelně spustit hromadu agentu a vyplýtvat limity za 10min 😀 .
Co se mi nelibí:
- Zatím nedali ven do Gemini CLI s free limity na Gemini 3.0 Pro, zatím jen pro lidi s předplatným Gemini Ultra.
- Je to drahý, doufejme že cena Flash verze bude rozumnější.
Google byl v kódování dlouho pozadu, ale s verzí 3.0 Pro se dotáhl a možná o kousek předběhl současný standard.
Situace je ale dynamická:
- OpenAI sice oznámilo GPT-5 Pro, který působí o kus chytřeji, ale zatím není dostupný v API pro hromadné testy.
- To samé platí pro specializovaný Codex Max.
- Anthropic určitě brzy kontruje novým modelem Claude.
Pro vývojáře je ale Gemini 3.0 Pro momentálně validní volba na testování, ale co jsem se bavil s ostatními vývojáři, tak nemíní odcházet od Claude. Ikdyž zase říkají, že jak Anthropic ořezává i placené limity, tak jsou tak trochu donuceni zkoušet i další varianty. Já typicky skáču mezi různými CLI a coding UI dle potřeby a nesnažím se využívat jen jeden nástroj, ale všechny a jen na to v čem jsou dané nástroje dobré. Zde budu muset ještě více testovat, tak trochu čekám na Gemini CLI s tímto modelem.
Kapitola 5: Halucinace a AI SEO (Smutná realita)
Protože hodně řeším AI návštěvnost a optimalizaci pro vyhledávače (GEO/AIO), mým tajným přáním bylo výrazné zlepšení v oblasti halucinací a práce se zdroji.

Bohužel, vím, že tohle se nezlepšilo tak, jak bychom potřebovali. A troufám si tvrdit, že další rok to bude nejspíše stejné. Jazykové modely stále si spíše „vymýšlí“, místo aby „věděly“.
Z toho plyne jeden zásadní fakt pro český trh: AI odpovědi v Google vyhledávání (SERP) budou pro ČR stále suboptimální. Pokud model halucinuje nebo špatně cituje (české) zdroje, uživatelé k těmto souhrnům nezískají důvěru. Tohle je pro mě osobně velký problém.
Gemini 3.0 Pro zatím není ve vyhledávání v ČR. Zatím je dostupný jen v US, jen pro vybrané uživatele a je pro lidi s předplatných Gemini Ultra(200$/měsíc)
Závěr
Model Google Gemini 3.0 Pro je skvělý nástroj, hlavně pokud hledáte rychlost a stručnost. Není to ale není to ta „AGI“, kterou nám sliboval marketing.
PS: Končím s ChatGPT? Ne. Jen se prostě Google Ai studio s Gemini 3.0 Pro přidá zpět do mé hromádky modelů, co používám.
Jak to vidíte vy? Zkoušeli jste už nový Gemini 3.0 Pro na kódování nebo práci s obrázky? Pište mi své názory do komentářů na sociálních sítích!
