Počasí v Google Analytics – pomocí Google Tag Manageru (HTTPS verze)

Top- Počasí v Google analytics přes GTM httpsChovají se lidi podle počasí?

Samozřejmě a docela výrazně, platí to prakticky pro všechny venkovní činnosti, pohostinství, turistiku, zahrádkářství, bazény atd.

Aktualizace
21.1.2016 Yahoo zrušil část API potřebnou pro funkci, pokud nemáte HTTPS můžete použít starou verzi od Simo Ahava, pokud máte HTTPS tak doporučuji stoupnout dané značky v GTM. V budoucnu bych to mohl zase přepsat až najdou nějaké další vhodné HTTPS API.

Aktualizace
Ošetření vstupu dat o teplotě proti problému s float a použití čárky , oprava řádků.
Nahraďte řádky 47-48 v anglické verzi a 234-235 v české verzi za:

A proč to už nemáte?

No zasekl jsem se na 3 kroku u Sima :) atd . (Opravdu v tom nejste sami :) ). Případně jsem nevěděl, že to jde.

Jak mi to dlouho bude trvat?

5-15min podle vaší šikovnosti.

K čemu mi to bude?

  1. Poznáte lépe své zákazníky.
  2. Můžete na to navázat reklamu. Poznat vzory chování dle počasí a podle nich měnit cenu reklamy, spouště ji a vypínat.
  3. Jste hračička a chcete si to prostě užít :)

Měření počasí v Google Analytics přes Google tag manager

V čem je toto měření  počasí odlišné?

Měření běží na HTTPS, takže ho můžete použít jak na klasickém HTTP webu. Ale i na HTTPS webu, kde by klasické měření počasí bylo blokováno, protože bylo přes nezabezpečený protokol a vznikal by mix content, který by prohlížeče blokovali.

Ve starším řešení od Sima mělo měření  mírně posunutý parser teploty o 2,5 °C, díky chybičce v zaokrouhlování.

Je přidána ještě přesné teplota jako hodnota eventu, kde je pak vidět i průměrná teplota v průměrné hodnotě události.

Tato verze dává výstup v angličtině a češtině , teplota je ve stupních Celsia.

0. Co potřebuji ještě než začnu?

  1. Mít na webu Google Tag manager a přístup do něj s právy (pokud nemáte práva publikovat, musíte si to pak nechat schválit vaším webmasterem,)
  2. Mít na webu nastavené měření přes Google Analytics (Universal Analytics), pro staré verze kódu to nebude fungovat.
  3. Mít práva v Google Analytics pro úpravu ve službě.

1. Vytvoření vlastních proměnných a cookies v GTM

Kde?

Google tag manager > Proměnné

Pro funkci je dobré mít zatržené na stránce Proměnné je nutné mít zatržené Nástroje – Event

Vytvoření proměnných:

V celkem bude potřeba celkem vytvořit 3x Proměnná datové vrstvy , 1x Cookie první strany, pro vytvoření stačí kliknout na červené tlačítko Nová.

Vytvoření cookie první strany – Cookie-Session-weather
  1. Proměnné > Nová >
  2. Typ: Soubor cookie první strany
  3. Pojmenovat proměnou „Cookie-Session-weather“
  4. Název cookie „sessionweather“
  5. Uložit
Vytvoření proměnné datové vrstvy – DLV-Weather
  1. Proměnné > Nová >
  2. Typ: Proměnná datové vrstvy
  3. Pojmenovat proměnou „DLV-Weather“
  4. Název proměnné datové vrstvy „weather“
  5. Uložit
Vytvoření proměnné datové vrstvy – DLV-Temperature
  1. Proměnné > Nová >
  2. Typ:Proměnná datové vrstvy
  3. Pojmenovat proměnou „DLV-Temperature“
  4. Název proměnné datové vrstvy „temperature“
  5. Uložit
Vytvoření proměnné datové vrstvy – DLV-TemperatureValue
  1. Proměnné > Nová >
  2. Typ: Proměnná datové vrstvy
  3. Pojmenovat proměnou „DLV-TemperatureValue“
  4. Název proměnné datové vrstvy „temperaturevalue“
  5. Uložit
Výsledek bude vypadat následovně:

Vytvoření vlastních proměných 3 - Počasí v Google analytics přes GTM https

 

2. Vytvoření pravidla v GTM – Event – weatherDone

Kde?

Google tag manager > Pravidla> Nové

Vytvoření pravidla:

  1. Pojmenovat „Event – weatherDone“
  2. Vybrat: Vlastní událost
  3. Spustit při: Název události „weatherDone“
  4. UložitWeatherDone- Počasí v Google analytics přes GTM https

 

3. Vytvoření vlastních dimenzí v Google Analytics

Kde?

Google Analytics > Správce > Služba > Vlastní definice > Vlastní dimenze > nová

Je potřeba vytvořit 2 vlastní dimenze:

Proměnná č.1 :

  1. Pojmenovat ji vlastní dimenzi „Počasí – Weather“
  2. Rozsah „návštěva“
  3. Aktivní – zaškrtnout
  4. Uložit

Proměnná č.2 :

  1. Pojmenovat ji vlastní dimenzi „Teplota – Temperature“
  2. Rozsah „návštěva“
  3. Aktivní – zaškrtnout
  4. Uložit

Po vytvoření je nutné si poznačit Index nově vytvořených vlastních dimenzí, protože je pak budeme používat v  GTM.

 

Google Analytics nastavení - Počasí v Google analytics přes GTM https

 

 

4. Vytvoření značek v GTM

4.1 Značka nástroje počasí

Kde?

Google tag manager > Značky > Nová

  1. Pojmenovat značku „Utility-HTML-Weather“
  2. Typ značky: Vlastní HTML
  3. Vložit kód nástroje
  4. Spustit při: Všechny stránky
  5. Uložit značku

Vylepšení:
Doporučuji vyloučit interní stránky webu, jakou jsou stránky košíku a nákupního procesu.

Utility-Html-Weather- Počasí v Google analytics přes GTM https

 

Verze s češtinou:

 

4.2 Značka události počasí

Kde?

Google tag manager > Značky > Nová

Vytvoření:
  1. Pojmenovat značku „GA-Event-Weather“
  2. Typ značky: Universal Analytics
  3. ID měření : Nastavit své vlastní
  4. Typ měření: Událost
  5. Kategorie: Weather
  6. Akce: {{DLV-Weather}}
  7. Štítek: {{DLV-Temperature}}
  8. Hodnota: {{DLV-TemperatureValue}}
  9. Další nastavení – Vlastní dimenze >
  10. Vyplnit index č. 1 vlastní dimenze : 1  (vaše poznačené číslo indexu při tvorbě dimenze v GA)
  11. Vyplnit hodnotu dimenze : {{DLV-Weather}}
  12. Vyplnit index č. 2 vlastní dimenze : 2  (vaše poznačené číslo indexu při tvorbě dimenze v GA)
  13. Vyplnit hodnotu dimenze : {{DLV-Temperature}}
  14. Spustit při: Event – weatherDone
  15. Uložit značku

GA-event-Weather- Počasí v Google analytics přes GTM https

5. Publikovat kontejner

Přes ladění v GTM si to můžete zkontrolovat jestli se vše správně přepsalo.

Další místo kde si můžete zjisti funkčnost je Google Analytics > V reálné čase > Události, kde bude event s počasí.

Chcete to zkusit znova? Smažte cookie „sessionweather“ nebo použijte nové anonymní okno.

6. Jak to vypadá?

Google Analytics > Chování > Události > Kategorie Weather > Akce události

Na obrázku je vidět počasí, průměrná hodnota určuje průměrnou teplotu. To zajímavější je samozřejmě v  záložce Elektronický obchod, kde můžete vidět zajímavé rozdíly v konverzním poměru. Speciálně třeba u zahrádkářů, víkend když prší, je konverzní poměr 2-3x větší.

(data jsem trochu očistil, ale přesné hodnoty)

Události - Počasí v Google analytics přes GTM https

Další možnost je asi nejlepší a to je si udělat vlastní přehled v Přizpůsobení, pak to již není vázáno na event, ale na návštěvu. (Ano bylo by to super tento přehled sdílet, ale díky tomu že obsahuje dimenze tak to nejde.)

Ukázka nastavení:Přizpůsobení - Počasí v Google analytics přes GTM https

Pak už získáte krásný graf.

7. Jak to funguje?

(Další text můžete přeskočit pokud nejste vývojář hračička. )

Nástroj dá dotaz na GeoIP API (freegeoip.net) a  tím zjistí zeměpisnou šířku a délku. Tohle API je zdarma a běží na HTTPS vrací JSON.

Ukázka co vrací toto API: https://freegeoip.net/json/

Když se mu to povede zavolá Yahoo API  YQL a dá na něj dotaz na počasí. Toto API je také zdarma, běží také na  HTTPS  a vrací JSON a má omezení 2000 hitů / den / IP uživatele, a proto je prakticky nemožné ho vyplýtvat. Tohle je asi nejpřesnější počasí API co znám, využívá ho třeba i Apple. Obecně s YQL jde dělat spoustu triků :) .

Ukázka co vrací toho API (je toho opravdu hodně):

https://query.yahooapis.com/v1/public/yql?q=select%20*%20from%20weather.forecast%20where%20woeid%20in%20(select%20woeid%20from%20geo.placefinder%20where%20text=%2750.083%2014.467%27%20and%20gflags=%27R%27%20)%20and%20u=%27c%27&format=json

 

Z toto zavolání vytáhnu finální data a pošlu je přes event do dataLayer .

Pak nastavím cookie na 30min, abych nevolal tyto api při každém načtení stránky.

V GTM data zachytím přes event a pošlu si je přes event do Google Analytics.

V případě problému pošle event se správou co bylo špatně.

8. Měřte, vyhodnocujte, upravujte a užívejte si dat.

Zjistili jste, že vaše podnikání je hodně závislé od počasí?
Tak toho využijte a tyto závislosti pomocí Google Adwords skriptů aplikujte do své reklamy.
Návod č.1 PPC hero Počasí
Návod č.2 Google Adwords skript

9. Modifikace

Kdo nemá volné dimenze v Google Analytics může přeskočit celý bod č.3  a u kroku 4.2 přeskočit body 9-13. Data bude mít jen v událostech, což některým lidem může stačit.

 

  • Adam Švanse

    Ahoj, děkuji, funguje to skvěle! Jen jsem narazil na problém hned v prvním řádku kódu () Pokud máte jquery již definovánou výše ve webu, tak tenhle řádek doporučuji odstranit. Jinak se Vám něco podělá stejně jako mě :-) Ale jinak super, moc díky!

    • Díky za tip, osobně jsem s tím nikde problém neměl a to jsem to měl nasazeno na opravdu hodně webech v několika verzích, ale přidal jsem komentář, že to je možno zakomentovat. Díky za pochvalu. ;)

  • Karel Hladiš

    Ahoj, taktéž děkuji za návod, mám jen jeden drobný problém – nasazoval jsem to na 2 webech, všude bez zjevného problému. V obou případech mi to již načítá data, jen je teda v obou případech poloviční počet návštěv, oproti klasickým Přehledům. Nenapadá tě, na co jsem pozapomněl? Na screenu lze i vidět „Podíl z celku v %: 46,55 %“, jen si nejsem jist, co jsem nezapnul.

    Děkuji za odpověď.

    • Ahoj
      z principu toho že celý script je asynchronní a pracuje s externími daty z GEO lokace a Yahoo a zabere jeho provedení na pozadí nějaký čas. Reálné změření počasí muže trvat 1-6sec podle rychlosti odpovědí serveru. Max je 10sec pak pošle automaticky event error, který si můžete zachytit. Tak většinu toho co jsou „nezměření“ lidé by mělo korelovat s obrácenou hodnotou míry okamžitého opuštění (přesněji 100%-BounceRate%), tedy lidí co byli na stránce méně než pár sekund, aby šel provést celý skript.U mě to je cca 29%, takže změřím 66% návštěvníků (zbylých 5% jsou neveřejné URL, kde mám zakázáno skript spouštět). Pak k tomu musíme připočíst mladé studenty s ghostery a dalšími pluginu co blokují geo lokaci atd.. Ve výsledku samotné měření počasí jako celé Google Analytics není přesný měřící nástroj, ale ukazatel trendu.

      • Karel Hladiš

        Ahoj, děkuji za odpověď, již jsem zase o něco chytřejší. Děkuji mnohokrát!

  • Petr Kubík

    Ahoj, díky za návod. Funguje to v praxi celkem dobře. Parser má ale trochu problém s mínusovými teplotami, viz. screen z prosince. Plusové hodnoty jedou dobře.

    • Marek Lecián

      Opraveno, přiznávám se, že jsem v bláhovosti v létě zapomenul na problém s float vstupem a zápornými hodnotami.

  • Libor Matějka

    Od poloviny ledna eviduji výpadek na všech webech, kde jsem to nasadil, má s tím taky někdo podobný problém? Z console jsem nic nevyčetl, prostě se nepošle event Event – weatherDone …