Tohle je jednoduchý seznam odkazů, s výběrem nejlepších kvalitních odkazů kolem Google AI overview a Google AI mode ve vyhledávání, abych je lidem nemusel pořád posílat jednotlivě. 🙂
Aktuálně 43 Zdrojů. Poslední aktualizace 2025-07-18
Na toto téma je spousta nekvalitního balastu, takže se snažím vybírat jen to nejlepší.
Upozornění
Google AI Overviews (GAIO) není Google AI Mode; zní to podobně, ale chování je odlišné a je nutné tyto věci rozlišovat. GAIO neubírá tolik návštěvnosti, zatímco AI Mode – který v ČR zatím není a je nově plně zapnutý v USA – bude pravděpodobně likvidátorem informačních webů se statickým obsahem.
Souhrn
Google AI Overviews je nová generativní funkce v Google Search, která přináší uživatelům na první pozici (tzv. „position zero“) souhrnné odpovědi na jejich dotazy, založené na více webových zdrojích a občas doplněné přímými odkazy na originální obsah – a někdy i bez nich. Původně představená jako součást Search Generative Experience (SGE) na Google I/O 2024, postupně expandovala z USA do dalších zemí v EU a brzy i do České republiky a na Slovensko. (Update: Už je v ČR a SK)
https://blog.google/intl/cs-cz/produkty-sluzby/objevujte-ziskavejte-odpovedi/google-spousti-v-cesku-prehledy-od-ai/
Doporučení od Googlu, jak tvořit kvalitní obsah pro GAIO.
https://developers.google.com/search/blog/2025/05/succeeding-in-ai-search
Odkazy ke studiu (časově seřazené)
Rand Fishkin – 2024 Zero-Click Search Study: For every 1,000 EU Google Searches, only 374 clicks go to the Open Web. In the US, it’s 360. (2021-06-01)
58.5% hledání jsou zero-click.
https://sparktoro.com/blog/2024-zero-click-search-study-for-every-1000-us-google-searches-only-374-clicks-go-to-the-open-web-in-the-eu-its-360/
SE Ranking – The State of AI Overviews in 2024: Research Insights and Future Forecasts (2024-12-02)
Rozsáhlá studie včetně rozkladu dopadů do oborů.
https://seranking.com/blog/ai-overviews-2024-recap-research/
Cressive DX – 10 Essential Insights From Our Google AI Overviews Study (2025-01-21)
https://cressive.com/key-insights-from-our-google-ai-overviews-study/
Growth Memo – The Impact of AI Overviews on SEO: Analysis of 19 Studies (2025-02-17)
Meta-studie shrnující dalších 19 studií.
https://www.growth-memo.com/p/the-impact-of-ai-overviews-on-seo
Google – Expanding AI Overviews and Introducing AI Mode (2025-03-05)
Oficiální oznámení Google o AI Overviews a AI Mode.
https://blog.google/products/search/ai-mode-search/
Columbia Journalism Review – AI Search Has a Citation Problem (2025-03-06)
https://www.cjr.org/tow_center/we-compared-eight-ai-search-engines-theyre-all-bad-at-citing-news.php
Zde je vidět, jak různé LLM umějí citovat aktuální novinky z internetu. Perplexity Pro vede s 63 % úspěšností, Gemini je nejhorší.
Cyrus Shepard – How AI Overviews Shift Traffic From Publishers to Google (2025-03-08)
https://zyppy.com/list/ai-overviews-to-google-ads/
Článek o tom, jak v Google AI Overviews odkazy míří místo na web, odkud Google informace převzal, zpět do vyhledávání Google, což radikálně omezuje šanci na proklik pro majitele webů.
Google AI Search Shift Leaves Website Makers Feeling ‘Betrayed’ (2025-04-07)
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-04-07/google-ai-search-shift-leaves-website-makers-feeling-betrayed
Ahrefs – AI Overviews Reduce Clicks by 34.5 % (2025-04-17)
https://ahrefs.com/blog/ai-overviews-reduce-clicks/
Maginative – The Future of Google Search: Talking AI Mode with Robby Stein (2025-04-22)
- Podcast
- Robby Stein je v Googlu hlavní tvůrce AI Mode.
Singlegrain – Eric Siu – How AEO Can Help With Zero-Click Searches: Reclaiming Visibility in 2025 (2025-05-02)
– Zero clicks – 65% globally in 2024 and projected to exceed 70% by 2025.
https://www.singlegrain.com/digital-marketing-strategy/how-aeo-can-help-with-zero-click-searches-in-2025/
Bloomberg – Google Can Train Search AI With Web Content After AI Opt-Out (2025-05-03)
Google ignoruje snahy blokovat AI Overviews.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-05-03/google-can-train-search-ai-with-web-content-even-after-opt-out
Similarweb – Složení AI návštěvnosti (2025-05-07)
Today:
ChatGPT – 80,1 %
DeepSeek – 6,5 %
Google – 5,6 %
Grok – 2,6 %
Perplexity – 1,5 %
https://www.similarweb.com/corp/wp-content/uploads/2025/04/attachment-Global-AI-Tracker-13.pdf
Semrush AI Overviews Study: What 2025 SEO Data Tells Us About Google’s Search Shift (2025-05-05)
Komplexní a asi největší studie na téma Google AI Overviews – důležitý rozklad viditelnosti GAIO dle kategorií.
https://www.semrush.com/blog/semrush-ai-overviews-study/
iloveseo.net – Why AI Mode Will Replace Traditional Search as Google’s Default Interface (2025-05-08)
https://www.iloveseo.net/why-ai-mode-will-replace-traditional-search-as-googles-default-interface/
Similarweb – The Top 10 Websites in the World (total monthly visits), April 2025 (2025-05-09)
ChatGPT je na 5. místě; za poslední rok si polepšil o 14 příček.
https://x.com/Similarweb/status/1920725435979034861/photo/1

Goog Enough – Pamatujte na to, že to pořád mohou být halucinace, zvláště u Google.
https://x.com/Goog_Enough/status/1921173382881509885/photo/1

Rich Sanger SEO – AI Overviews Research: Articles, Studies, and Insights
Stránka s odkazy na materiály kolem Google AI Overviews; většina z roku 2024.
https://richsanger.com/google-ai-overviews-research/
Search Engine Journal – Google Links to Itself: 43 % of AI Overviews Point Back to Google (2025-05-14)
43 % odkazů v Google AI Overviews nemíří na zdroje informací, ale zpět do Google.
https://www.searchenginejournal.com/google-links-to-itself-43-of-ai-overviews-point-back-to-google/546574/
Glen Allsopp – The State of SEO in 2025 (2025-05-15)
https://detailed.com/state-of-seo/
Ahrefs – Insights From 55.8 M AI Overviews Across 590 M Searches — A Study by Ahrefs (2025-05-19)
Aktuálně:
54,61 % všech výsledků Google tvoří GAIO
97,7 % informativních dotazů zobrazí GAIO
71,67 % GAIO neobsahuje reklamu
https://ahrefs.com/blog/insights-from-56-million-ai-overviews/
Barry Schwartz – Google AI Overviews Expand Again & Lead to 10 % Query Growth (2025-05-21)
Google se pochlubil, že díky GAIO a self-linkům v AI Mode eviduje více dotazů.
Na dotaz, zda mohou zveřejnit srovnání prokliků na weby před a po GAIO, odmítli komentovat – což je samo o sobě výmluvné.
Zároveň potvrdili, že do Google Search Console nebudou přidávat informace o GAIO.
https://www.seroundtable.com/google-ai-overviews-expand-39445.html
Ahrefs – Generative Engines Are Breaking Web Analytics and Hurting Their Future (2025-05-26)
https://ahrefs.com/blog/generative-engines-are-breaking-web-analytics/
Marketing Miner – Analýza AI Overviews v Česku: Kdo přichází o návštěvnost a kdo vyhrává v SERPu? (2025-05-27)
Velká pochvala klukům a holkám z Marketing Mineru. 🙂
https://www.marketingminer.com/cs/blog/analyza-ai-overviews-v-cesku.html
The Death of Web Traffic: How Brands Can Survive In A New Era of Marketing with Rand Fishkin(2025-05-27)
- Konec éry webového provozu: Referral provoz z Google a sociálních sítí se výrazně snižuje nebo je téměř pryč.
- Důvod změny: Google a AI nástroje (jako ChatGPT, Gemini, Perplexity) poskytují instantní odpovědi přímo ve svém rozhraní, což znamená, že spotřebitelé již nemusí klikat na webové stránky třetích stran. Tato změna je úmyslná a odpovídá přání spotřebitelů.
Zero-click marketing: Příležitost spočívá v tom, být přítomen na platformách a místech, kde uživatelé již věnují pozornost, jako jsou podcasty, e-mailové newslettery, YouTube kanály a přímo v odpovědích AI nástrojů. - Nové KPI (klíčové ukazatele výkonnosti): Místo provozu a konverzí by se marketéři měli zaměřit na angažovanost, zhlédnutí a poslech (např. počet sledujících na LinkedIn, zhlédnutí na YouTube, poslech podcastů), což byly dříve považovány za „vanity metrics“ (metriky marnosti)
- Dlouhodobá strategie a důvěra: Nový přístup vyžaduje dlouhodobé investice a důvěru, protože výsledky (prodej) se projeví až po delší době (3-6 měsíců, nebo dokonce 3 roky), zatímco krátkodobé metriky se nebudou objevovat v tradičních analytikách.
The Verge – Google CEO Sundar Pichai on the Future of Search, AI Agents, and Selling Chrome (2025-05-28)
- Zajímavá pasáž je 21:46 – “AI Mode and publisher concerns”, kde Sundar Pichai opakovaně uhýbá otázkám a tím nepřímo potvrzuje propad návštěvnosti v důsledku Google AI Mode ve vyhledávání.
- Slovníček:
- Kvalitnější návštěvnost = méně návštěv, ale ty, které nakonec prokliknou, budou kvalitnější.
- “Propadne se návštěvnost? … Lidé více hledají” = lidé více hledají v Googlu, tj. propadne se návštěvnost webů, z nichž Google čerpá obsah.
- Více hledání také může znamenat, že lidé nemohou najít, co chtějí.
Nejnovější zpráva od similar web a aktuálním pohledu na globální AI návštěvnost na internetu. (2025-06-06)
https://www.similarweb.com/corp/wp-content/uploads/2025/06/attachment-Global-AI-Tracker.pdf
🗓️ Today(2025-06-06):
ChatGPT: 78.9%
Google: 8.0%
DeepSeek: 5.3%
Grok: 2.1%
Perplexity: 1.7%
Claude: 1.4%
The Wall Street Journal – News Sites Are Getting Crushed by Google’s New AI Tools (2025-06-10)
Vydavatel | Dopad na návštěvnost z vyhledávání | Strategie / Další dopady |
---|---|---|
HuffPost | Organická návštěvnost: pokles o >50 % (3 roky). | – |
Washington Post | Podobný propad jako HuffPost. | Hledá nové příjmy pro „éru po vyhledávání.“ |
Business Insider | Organická návštěvnost: -55 % (IV/2022-IV/2024). | Propuštěno 21 % zaměstnanců. |
The Atlantic | Očekává pokles návštěvnosti z Google k nule. | Mění obchodní model, buduje vztahy se čtenáři (aplikace, tisk, akce). |
New York Times | Podíl organické návštěvnosti: pokles ze ~44 % na 36,5 % (3 roky). | – |
The Wall Street Journal | Podíl organické návštěvnosti: pokles z 29 % na 24 %. | Soustředí se na přímou návykovou návštěvnost. |
Dotdash Meredith | Podíl Google návštěvnosti: pokles z ~60 % na ~33 % (od 2021). | Celková návštěvnost roste (newslettery). AI = „poslední kapka“. |
Pro zajímavost růst ChatGPT a pád Google v hledání. (2025-06-11)
(dle dat z velké studie Similar webu zároveň musím upozornit, že Google v AI hledání radiálně roste, ale stále stale je ChatGPT stále kolem 80%)
https://x.com/EugeneNg_VCap/status/1932457175361986634/photo/1
Google AI overviews, docela slušně roste a růst se nezastavuje. Tjs tlačít to Google. (2025-06-16)
https://x.com/patrickstox/status/1934616429145260135
Measure Up – Decoding the Future of SEO (Measurement) with Mike King (2025-06-25)
Google’s AI Overviews hit by EU antitrust complaint from independent publishers (2025-07-04)
https://www.reuters.com/legal/litigation/googles-ai-overviews-hit-by-eu-antitrust-complaint-independent-publishers-2025-07-04/
Marketing Miner – Růst podílu AI Overviews ve vyhledávání v ČR – AI Overviews zobrazuje už u 20,41 % měřených dotazů.(2025-07-17)
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7351555882456883201/

Similarweb -The Impact of Generative AI: Publishers – report on GPT, Search, AI uses, and traffic (2025-07-17)
https://www.similarweb.com/corp/reports/the-impact-of-generative-ai-publishers-us/