Rubriky
Blog o SEO - Optimalizace pro vyhledávače Blog o Internetovém marketingu Umělá inteligence v analytice a marketingu

Google AI Overviews a AI Mode: Nejlepší studie, analýzy a doporučení (Update: 2025-07-18)

Tohle je jednoduchý seznam odkazů, s výběrem nejlepších kvalitních odkazů kolem Google AI overview a Google AI mode ve vyhledávání, abych je lidem nemusel pořád posílat jednotlivě. 🙂


Aktuálně 43 Zdrojů. Poslední aktualizace 2025-07-18

Na toto téma je spousta nekvalitního balastu, takže se snažím vybírat jen to nejlepší.

Upozornění

Google AI Overviews (GAIO) není Google AI Mode; zní to podobně, ale chování je odlišné a je nutné tyto věci rozlišovat. GAIO neubírá tolik návštěvnosti, zatímco AI Mode – který v ČR zatím není a je nově plně zapnutý v USA – bude pravděpodobně likvidátorem informačních webů se statickým obsahem.

Souhrn
Google AI Overviews je nová generativní funkce v Google Search, která přináší uživatelům na první pozici (tzv. „position zero“) souhrnné odpovědi na jejich dotazy, založené na více webových zdrojích a občas doplněné přímými odkazy na originální obsah – a někdy i bez nich. Původně představená jako součást Search Generative Experience (SGE) na Google I/O 2024, postupně expandovala z USA do dalších zemí v EU a brzy i do České republiky a na Slovensko. (Update: Už je v ČR a SK)
https://blog.google/intl/cs-cz/produkty-sluzby/objevujte-ziskavejte-odpovedi/google-spousti-v-cesku-prehledy-od-ai/

Doporučení od Googlu, jak tvořit kvalitní obsah pro GAIO.
https://developers.google.com/search/blog/2025/05/succeeding-in-ai-search

Odkazy ke studiu (časově seřazené)

 

Rand Fishkin – 2024 Zero-Click Search Study: For every 1,000 EU Google Searches, only 374 clicks go to the Open Web. In the US, it’s 360. (2021-06-01)
58.5% hledání jsou zero-click.
https://images.sparktoro.com/blog/wp-content/uploads/2024/07/Slide1.png
https://sparktoro.com/blog/2024-zero-click-search-study-for-every-1000-us-google-searches-only-374-clicks-go-to-the-open-web-in-the-eu-its-360/

SE Ranking – The State of AI Overviews in 2024: Research Insights and Future Forecasts (2024-12-02)
Rozsáhlá studie včetně rozkladu dopadů do oborů.
https://seranking.com/blog/ai-overviews-2024-recap-research/
aio across niches uk 1178x1536 1

Cressive DX – 10 Essential Insights From Our Google AI Overviews Study (2025-01-21)
https://cressive.com/key-insights-from-our-google-ai-overviews-study/

Growth Memo – The Impact of AI Overviews on SEO: Analysis of 19 Studies (2025-02-17)
Meta-studie shrnující dalších 19 studií.
https://www.growth-memo.com/p/the-impact-of-ai-overviews-on-seo

Google – Expanding AI Overviews and Introducing AI Mode (2025-03-05)
Oficiální oznámení Google o AI Overviews a AI Mode.
https://blog.google/products/search/ai-mode-search/

Columbia Journalism Review – AI Search Has a Citation Problem (2025-03-06)
https://www.cjr.org/tow_center/we-compared-eight-ai-search-engines-theyre-all-bad-at-citing-news.php
Zde je vidět, jak různé LLM umějí citovat aktuální novinky z internetu. Perplexity Pro vede s 63 % úspěšností, Gemini je nejhorší.
image6

Cyrus Shepard – How AI Overviews Shift Traffic From Publishers to Google (2025-03-08)
https://zyppy.com/list/ai-overviews-to-google-ads/
Článek o tom, jak v Google AI Overviews odkazy míří místo na web, odkud Google informace převzal, zpět do vyhledávání Google, což radikálně omezuje šanci na proklik pro majitele webů.
publisher content vs ai r3b 1

Google AI Search Shift Leaves Website Makers Feeling ‘Betrayed’ (2025-04-07)
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-04-07/google-ai-search-shift-leaves-website-makers-feeling-betrayed

Ahrefs – AI Overviews Reduce Clicks by 34.5 % (2025-04-17)
https://ahrefs.com/blog/ai-overviews-reduce-clicks/

Maginative – The Future of Google Search: Talking AI Mode with Robby Stein (2025-04-22)

  • Podcast
  • Robby Stein je v Googlu hlavní tvůrce AI Mode.

Singlegrain – Eric Siu – How AEO Can Help With Zero-Click Searches: Reclaiming Visibility in 2025 (2025-05-02)
– Zero clicks – 65% globally in 2024 and projected to exceed 70% by 2025.
https://www.singlegrain.com/digital-marketing-strategy/how-aeo-can-help-with-zero-click-searches-in-2025/

Bloomberg – Google Can Train Search AI With Web Content After AI Opt-Out (2025-05-03)
Google ignoruje snahy blokovat AI Overviews.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-05-03/google-can-train-search-ai-with-web-content-even-after-opt-out

Similarweb – Složení AI návštěvnosti (2025-05-07)
Today:
ChatGPT – 80,1 %
DeepSeek – 6,5 %
Google – 5,6 %
Grok – 2,6 %
Perplexity – 1,5 %

https://www.similarweb.com/corp/wp-content/uploads/2025/04/attachment-Global-AI-Tracker-13.pdf

Semrush AI Overviews Study: What 2025 SEO Data Tells Us About Google’s Search Shift (2025-05-05)
Komplexní a asi největší studie na téma Google AI Overviews – důležitý rozklad viditelnosti GAIO dle kategorií.
https://www.semrush.com/blog/semrush-ai-overviews-study/
image

iloveseo.net – Why AI Mode Will Replace Traditional Search as Google’s Default Interface (2025-05-08)
https://www.iloveseo.net/why-ai-mode-will-replace-traditional-search-as-googles-default-interface/

Similarweb – The Top 10 Websites in the World (total monthly visits), April 2025 (2025-05-09)
ChatGPT je na 5. místě; za poslední rok si polepšil o 14 příček.
https://x.com/Similarweb/status/1920725435979034861/photo/1

GqfIwIXXIAAn Xq
Similarweb top 10 webs April

Goog Enough – Pamatujte na to, že to pořád mohou být halucinace, zvláště u Google.
https://x.com/Goog_Enough/status/1921173382881509885/photo/1

Gqje2olWQAApByO
Goog Enough – Halucinace

Rich Sanger SEO – AI Overviews Research: Articles, Studies, and Insights
Stránka s odkazy na materiály kolem Google AI Overviews; většina z roku 2024.
https://richsanger.com/google-ai-overviews-research/

Search Engine Journal – Google Links to Itself: 43 % of AI Overviews Point Back to Google (2025-05-14)
43 % odkazů v Google AI Overviews nemíří na zdroje informací, ale zpět do Google.
https://www.searchenginejournal.com/google-links-to-itself-43-of-ai-overviews-point-back-to-google/546574/

Glen Allsopp – The State of SEO in 2025 (2025-05-15)
https://detailed.com/state-of-seo/

Ahrefs – Insights From 55.8 M AI Overviews Across 590 M Searches — A Study by Ahrefs (2025-05-19)
Aktuálně:
54,61 % všech výsledků Google tvoří GAIO
97,7 % informativních dotazů zobrazí GAIO
71,67 % GAIO neobsahuje reklamu
https://ahrefs.com/blog/insights-from-56-million-ai-overviews/
aio distribution vs normal search distribution by 1416x1536 1

Barry Schwartz – Google AI Overviews Expand Again & Lead to 10 % Query Growth (2025-05-21)
Google se pochlubil, že díky GAIO a self-linkům v AI Mode eviduje více dotazů.
Na dotaz, zda mohou zveřejnit srovnání prokliků na weby před a po GAIO, odmítli komentovat – což je samo o sobě výmluvné.
Zároveň potvrdili, že do Google Search Console nebudou přidávat informace o GAIO.
https://www.seroundtable.com/google-ai-overviews-expand-39445.html

Ahrefs – Generative Engines Are Breaking Web Analytics and Hurting Their Future (2025-05-26)
https://ahrefs.com/blog/generative-engines-are-breaking-web-analytics/
word image 188190 2

Marketing Miner – Analýza AI Overviews v Česku: Kdo přichází o návštěvnost a kdo vyhrává v SERPu? (2025-05-27)
Velká pochvala klukům a holkám z Marketing Mineru. 🙂
https://www.marketingminer.com/cs/blog/analyza-ai-overviews-v-cesku.html
zastoupeni odvetvi v ai overviews

The Death of Web Traffic: How Brands Can Survive In A New Era of Marketing with Rand Fishkin(2025-05-27)

  • Konec éry webového provozu: Referral provoz z Google a sociálních sítí se výrazně snižuje nebo je téměř pryč.
  • Důvod změny: Google a AI nástroje (jako ChatGPT, Gemini, Perplexity) poskytují instantní odpovědi přímo ve svém rozhraní, což znamená, že spotřebitelé již nemusí klikat na webové stránky třetích stran. Tato změna je úmyslná a odpovídá přání spotřebitelů.
    Zero-click marketing: Příležitost spočívá v tom, být přítomen na platformách a místech, kde uživatelé již věnují pozornost, jako jsou podcasty, e-mailové newslettery, YouTube kanály a přímo v odpovědích AI nástrojů.
  • Nové KPI (klíčové ukazatele výkonnosti): Místo provozu a konverzí by se marketéři měli zaměřit na angažovanost, zhlédnutí a poslech (např. počet sledujících na LinkedIn, zhlédnutí na YouTube, poslech podcastů), což byly dříve považovány za „vanity metrics“ (metriky marnosti)
  • Dlouhodobá strategie a důvěra: Nový přístup vyžaduje dlouhodobé investice a důvěru, protože výsledky (prodej) se projeví až po delší době (3-6 měsíců, nebo dokonce 3 roky), zatímco krátkodobé metriky se nebudou objevovat v tradičních analytikách.

The Verge – Google CEO Sundar Pichai on the Future of Search, AI Agents, and Selling Chrome (2025-05-28)

  • Zajímavá pasáž je 21:46 – “AI Mode and publisher concerns”, kde Sundar Pichai opakovaně uhýbá otázkám a tím nepřímo potvrzuje propad návštěvnosti v důsledku Google AI Mode ve vyhledávání.
  • Slovníček:
    • Kvalitnější návštěvnost = méně návštěv, ale ty, které nakonec prokliknou, budou kvalitnější.
    • “Propadne se návštěvnost? … Lidé více hledají” = lidé více hledají v Googlu, tj. propadne se návštěvnost webů, z nichž Google čerpá obsah.
    • Více hledání také může znamenat, že lidé nemohou najít, co chtějí.

Nejnovější zpráva od similar web a aktuálním pohledu na globální AI návštěvnost na internetu. (2025-06-06)
https://www.similarweb.com/corp/wp-content/uploads/2025/06/attachment-Global-AI-Tracker.pdf
🗓️ Today(2025-06-06):
ChatGPT: 78.9%
Google: 8.0%
DeepSeek: 5.3%
Grok: 2.1%
Perplexity: 1.7%
Claude: 1.4%

 

The Wall Street Journal – News Sites Are Getting Crushed by Google’s New AI Tools (2025-06-10) 

Konkrétní dopady na vydavatele:
VydavatelDopad na návštěvnost z vyhledáváníStrategie / Další dopady
HuffPostOrganická návštěvnost: pokles o >50 % (3 roky).
Washington PostPodobný propad jako HuffPost.Hledá nové příjmy pro „éru po vyhledávání.“
Business InsiderOrganická návštěvnost: -55 % (IV/2022-IV/2024).Propuštěno 21 % zaměstnanců.
The AtlanticOčekává pokles návštěvnosti z Google k nule.Mění obchodní model, buduje vztahy se čtenáři (aplikace, tisk, akce).
New York TimesPodíl organické návštěvnosti: pokles ze ~44 % na 36,5 % (3 roky).
The Wall Street JournalPodíl organické návštěvnosti: pokles z 29 % na 24 %.Soustředí se na přímou návykovou návštěvnost.
Dotdash MeredithPodíl Google návštěvnosti: pokles z ~60 % na ~33 % (od 2021).Celková návštěvnost roste (newslettery). AI = „poslední kapka“.

https://archive.ph/W9K4V

Pro zajímavost růst ChatGPT a pád Google v hledání. (2025-06-11)
(dle dat z velké studie Similar webu zároveň musím upozornit, že Google v AI hledání radiálně roste, ale stále stale je ChatGPT stále kolem 80%)
GtF3Nfla8AARQV7
https://x.com/EugeneNg_VCap/status/1932457175361986634/photo/1

Google AI overviews, docela slušně roste a růst se nezastavuje. Tjs tlačít to Google. (2025-06-16)
GtkjHzUW0AAFa6K
https://x.com/patrickstox/status/1934616429145260135

Measure Up – Decoding the Future of SEO (Measurement) with Mike King (2025-06-25)

Google’s AI Overviews hit by EU antitrust complaint from independent publishers (2025-07-04)
https://www.reuters.com/legal/litigation/googles-ai-overviews-hit-by-eu-antitrust-complaint-independent-publishers-2025-07-04/

Marketing Miner – Růst podílu AI Overviews ve vyhledávání v ČR – AI Overviews zobrazuje už u 20,41 % měřených dotazů.(2025-07-17)
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7351555882456883201/

1752747506591
Růst GAIO v čr.

Similarweb -The Impact of Generative AI: Publishers – report on GPT, Search, AI uses, and traffic (2025-07-17)
https://www.similarweb.com/corp/reports/the-impact-of-generative-ai-publishers-us/

.